Být ministrem zemědělství ve vládě Andreje Babiše je nevděčná role. Málokdo ví, jak se vlastně jmenujete, a k tomu posloucháte jednu narážku na Agrofert za druhou. Chtěli byste to snad dělat? Podnikatel Jiří Milek, výrobce křupek Bersi, to vzal. Nový rok zahájil snahou o průvan v komunikaci ministerstva. Tím čerstvým větrem, který se prožene tiskovým odborem a vnese do něj novou energii, měla být Mirka Čejková. Bývalá televizní hvězda, oblíbená moderátorka zpráv a talkshow a dnes soukromá podnikatelka v oblasti koučinku, mediálních tréninků a komunikace.

Milek si ji najal jako poradkyni hned v lednu. Proč tak najednou potřeboval externí pomoc? Lidsky se dá pochopit, že chtěl nejspíš vylepšit svou image a vystupování. Když si totiž na YouTube pustíte kousek tiskovky k jeho prosincovému nástupu do funkce, rychle zjistíte, že má ve veřejném projevu rezervy. Své priority četl monotónním přednáškovým hlasem z papíru. Jeho charisma se couralo ještě někde v Šumperku. Kdyby to celé trvalo jen trochu déle, usnul by i Babiš, který stál vedle.

Komunikace s veřejností je přitom důležitou součástí ministerské funkce. Nemáme tu ale tradici kariérních politiků, kteří už jako malí navštěvovali elitní školy a tam šermovali s rétorickými finesami. Většinou se tedy po politických jednáních objeví v čele úřadu člověk, kterému se úplně obrátí život a stane se středobodem každodenního zájmu médií. Lidé, které doteď znal jenom jako divák z televize, po něm najednou chtějí odpovědi, stanoviska a vize. Je přirozené, že stresu z kamer a mikrofonů někdy podlehnou i zkušenější borci. A ani v soukromé sféře zdaleka neplatí, že čím větší podnik řídíte, tím víc jste zvyklí mluvit k lidem.

Přiznat si rezervy v mediálním vystupování je první krok ke zlepšení situace. Problém u Milka je v tom, že vláda Andreje Babiše je v demisi, takže ministrův mandát bude krátký. Snaha o pochopení alespoň základních pravidel komunikace by v tomto světle obstála, zato investice 150 tisíc korun do Mirky Čejkové a smlouva na dalších 180 tisíc měsíčně už ne. Za druhé, ministr si kupuje servis, který má obstarat jeho odbor. A za třetí by se měl stydět za způsob, jakým celou věc vysvětluje. Z prohlášení, které Milek vydal jako reakci na článek MF Dnes o službách Mirky Čejkové, na všechny strany stříká ukřivděnost. Podráží v něm nohy svým vlastním podřízeným − z jeho slov vyplývá, že je považuje za nekvalitní, ale nemůže je vyhodit. Vzápětí tedy přiznává snahu obejít služební zákon a de facto si otevřeně pochvaluje švarcsystém ("práci na IČO považuji za projev úspor"). Nakonec zahraje na babišovskou notu a kritiku prohlásí za účelovou. Radost mít takového šéfa a radost mít takového ministra, který aktivně hledá mezery v platných zákonech. Principy právního státu zase jednou dostaly ránu.

Související

Při pohledu zvenčí se za působení Mirky Čejkové komunikace agrárního resortu nijak dramaticky nezměnila. Intenzita vydávání tiskových zpráv je pořád stejná, celkové pojetí servisu víceméně také. Povaha služeb, v nichž Čejková podniká, by napovídala, že se věnovala spíše koučování ministra. Ale ani tam to na nějaký příznivý vývoj nevypadá. Když je Milek předmětem kritiky, uchyluje se ke kňourání, jak jsou na něj všichni zlí. Začne ukazovat prstem na ostatní. Tedy dělá přesně to, co v profesionální ministerské komunikaci nemá co dělat. V březnu se takhle ohrazoval proti výrokům odcházející ředitelky Státního pozemkového úřadu a teď to dělá zas. Své komunikační nedostatky neodstraňuje, spíš je naopak víří. Dostává vůbec nějaké rady? A pokud ano, poslouchá je?

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Stopadesátitisícová "investice" ministra zemědělství do Mirky Čejkové a smlouva na 180 tisíc měsíčně je neobhajitelná.
  • Ministr si kupuje servis, který má obstarat jeho odbor.
  • Navíc by se měl stydět za způsob, jakým celou věc vysvětluje.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru