VFrancii v úterý naplno vypukla bitva o státní železniční podnik SNCF. Kvůli chystané vládní reformě sektoru vlakové dopravy a práv zaměstnanců stávkují železničáři po celé zemi, přičemž jde o první ze 36 dní stávky, které čekají Francouze do 28. června. Francouzská média hovoří o dosud největší výzvě pro vládu prezidenta Emmanuela Macrona, ministryně dopravy Élisabeth Borneová se v úterý nechala slyšet, že kabinet "odolá".

Agentura AFP označila první den po velikonočních svátcích jako "černé úterý". Zatímco železničáři se bouří proti plánu na reformu odvětví, zaměstnanci Air France chtějí plošné zvýšení platů, ostatní pak speciální opatření ve svých sektorech.

Mnohá nádraží ve Francii v úterý ráno zela prázdnotou, jinde zůstalo na informačních tabulích s odjezdy jen minimum spojů oproti normálu. Vedení SNCF ohlásilo, že provoz bude "velmi narušen". V neděli společnost odhadla, že vyjede jen 12 procent vysokorychlostních vlaků TGV, 13 procent běžných meziměstských spojů a asi pětina příměstských vlaků. Podstatně mírněji by měla být zasažena mezinárodní doprava.

Už dopoledne označil generální tajemník odborového svazu CGT Philippe Martinez stávku za "masivní" a vyzval vládu, aby reformu státního železničního podniku od základů přehodnotila. Také uvítal, že údajně jen 125 vedoucích pracovníků nastoupilo v roli náhradníků za stávkující personál, za což vedení SNCF nabídlo zájemcům prémii 150 eur (3800 korun).

Deník Le Monde uvádí, že v první den protestního hnutí stávkuje 48 procent všech pracovníků SNCF a 77 procent strojvedoucích. Kolos francouzských železnic zaměstnává téměř 150 tisíc lidí.

Miliony Francouzů, které každý den využívají služby státních železnic, se tak musí přizpůsobovat. Platforma pro domlouvání spolujízdy Blablacar v úterý zaznamenala dvojnásobek přihlášených oproti normálu a provozovatelé autobusů přidávají mimořádné spoje. "Velký návrat by mohl zažít také autostop," poznamenal web televize FranceInfo. Například na silnicích v Paříži a okolí se ale ráno vytvořily stovky kilometrů kolon.

Odbory chtějí na vládu tlačit novým formátem stávky, při němž se budou až do konce června střídat dvoudenní výpadky se třemi dny běžného provozu. Zaměstnanci železnic protestují proti chystanému potlačení jejich speciálního statusu garantujícího různé výhody a také záměru vlády postupně liberalizovat francouzskou železniční dopravu a umožnit do ní vstup konkurenci. Mnozí vidí v reformním plánu pokus o privatizaci SNCF.

"Chápu, že na straně železničářů mohou být obavy," řekla ministryně dopravy. Strach ale podle ní není opodstatněný. "Oznamují nepravdy, když říkají, že SNCF bude privatizována, není to pravda; když hovoří o rozbití veřejné služby, není to pravda; když chtějí vytvářet směs různých konfliktů, je zřejmé, že někteří se pokoušejí debatu zpolitizovat," uvedla Borneová ve vysílání televize BFM TV.

Deník Le Figaro v úterý v titulku na úvodní stránce nazval začínající konflikt vlády a železnic "opotřebovávací válkou". Ministryně dopravy naznačila, že ve čtvrtek by se mohla konat schůzka s představiteli odborových organizací. Ty se budou snažit získat na svoji stranu veřejnost, neboť, jak píše agentura AFP, její mírná většina stále pro stávky nemá pochopení.

Železnice nejsou jediným sektorem, který v úterý ve Francii zasáhla stávka. Za silnější institucionální rámec svých profesí protestují popeláři a pracovníci distribuce elektřiny a plynu.

Čtvrtým dnem za poslední dva měsíce také pokračuje stávka personálu aerolinky Air France za plošné zvýšení platů.

Společnost by se podle odborů měla se zaměstnanci po dobrém hospodářském výsledku z loňského roku podělit o zisky, vedení tvrdí, že zvýšení platů by ohrozilo růst firmy v rámci vysoce konkurenčního prostředí letecké dopravy.

Nabídlo růst mezd pro vybrané zaměstnance o 1,4 procenta a přerozdělení 130 milionů eur (3,3 miliardy korun) na příspěvcích na připojištění.

Dopravce oznámil zrušení čtvrtiny letového programu a výpadek už se dotkl také spojení s Prahou, když byla ráno zrušena dvojice spojů s Paříží.

Při předchozích stávkách 22. února a 23. a 30. března se rušila asi čtvrtina spojů, přičemž na "černé úterý" avizují zajištění více než dvou třetin středně dlouhých letů se startem nebo cílem na pařížském letišti Charlese de Gaullea a 80 procent krátkých vnitrostátních letů. Air France však upozornila, že zpoždění a rušení letů na poslední chvíli jsou možná.

Odborové organizace pilotů, palubního i pozemního personálu zároveň ohlásily další stávkové dny, a to na sobotu a následně 10. a 11. dubna.

Odbory zkoušejí novinku a naplánovaly protesty na dva dny v každém týdnu. SNCF denně přepraví čtyři a půl milionu lidí. Na Velikonoční pondělí ještě podnik avizoval "normální" provoz, o úterý se ale dopředu vyjádřil, že bude "velmi narušený".

Jakousi "ochutnávku" zažili Francouzi 22. března, kdy se do stávky zapojilo 35,4 procenta pracovníků SNCF. Jejich odbory svolaly vlnu protestů v reakci na plán vlády prezidenta Emmanuela Macrona začít liberalizovat železniční dopravu ve Francii a rušit speciální status železničářů.

Podle odborářů se chystaná reforma "snaží zničit státní železniční dopravu čistým ideologickým dogmatismem" a "nevyřeší otázku dluhu ani špatného fungování".

Pro Macrona a jeho předsevzetí "hluboce transformovat Francii" představuje odpor železničářů největší výzvu od zvolení v květnu 2017, napsala AFP. Stávka bude po úterku pokračovat ve středu, další dvoudenní protest začne v neděli.