Strojírenství čeká další revoluce. Podle ředitele výrobního závodu GE Aviation Czech Daniela Hrnčíře ji přinese 3D tisk, který promění výrobní proces i podobu dodavatelských řetězců. V leteckém průmyslu využití aditivní výroby zkouší právě česká pobočka americké společnosti GE Aviation. Pomocí 3D tisku vyrábí některé díly pro nový turbovrtulový motor GE Catalyst, do jehož vývoje a výroby investuje 400 milionů dolarů (v přepočtu přes osm miliard korun).

Projekt by měl z tuzemska udělat jednoho z předních světových výrobců leteckých motorů. Podle Hrnčíře se i díky tomu ukazuje, že Česko je takzvaný "aviation hub", kde se dá stavět na tradici leteckého průmyslu a kvalifikované pracovní síle. "Jsme jedním ze sedmi států na světě, kde se vyvíjejí a vyrábějí letecké motory. To potvrzuje, že Česko už není jen montovna a vznikají tu produkty s vysokou přidanou hodnotou," říká.

V jaké fázi je teď produkce nového motoru GE Catalyst?

Po dvou letech jsme úspěšně vyzkoušeli první motor a stavíme další, které budou postupně chodit na testy. Většinou vývoj motoru trvá čtyři roky, my jsme to ale zvládli za dva, což je obrovský úspěch. Příští rok jej chceme certifikovat a uvést na trh. V současnosti hledáme vhodné dodavatele a místo pro novou továrnu, kam by se výroba motoru Catalyst měla do roku 2023 přesunout. Do té doby chceme vyrábět v současném závodě v Letňanech, kde nyní s generálními opravami produkujeme asi 200 motorů ročně a jehož kapacitu můžeme rozšířit o 30 až 40 procent.

Od projektu se očekává, že pomůže Česku vymanit se z pověsti montovny. Přiláká další investice?

Je to nevyhnutelný proces. Dnes už z hlediska nákladů není Česko tak atraktivní. Zahraniční firmy ale zjišťují, že je tu strojírenská tradice, kvalitní a cenově konkurenceschopní dodavatelé a velký lidský potenciál, což jsou podmínky vhodné i pro vývoj. Ten posun je vidět i u automobilek, kde už také nejde jen o montovny, ale kde se řeší i design. Nedávno jsem zase jednal s dodavatelem, který křísí značku Jawa, na ruce mám české hodinky Prim. To jsou všechno důkazy, že umíme i produkty s vysokou přidanou hodnotou.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Po dvou letech jsme úspěšně vyzkoušeli první motor a stavíme další. Většinou vývoj motoru trvá čtyři roky, my jsme to ale zvládli za dva, což je obrovský úspěch, říká šéf výrobního závodu GE Aviation Czech Daniel Hrnčíř.
  • Budoucnost strojírenství podle něj představují digitalizace a nové technologie jako 3D tisk.
  • Ty firma využívá při vývoji a výrobě leteckých motorů.
  • Do inovací ve svém letňanském závodě každoročně investuje stovky milionů korun.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.