Být odborově organizovaný se vyplatí, opakuje šéf odborářů Josef Středula, když má možnost pochlubit se dobrým výsledkem kolektivní smlouvy. A takových příležitostí je poslední dobou řada. V automobilovém průmyslu loni průměrný příjem zaměstnance dosáhl 37 400 korun, o sedm procent víc než v roce 2016. Při tomto tempu by v oboru mělo na konci roku platit, že čtyřicetitisícový plat je už podprůměrný. Ovšem odbory brojící proti levné práci mají vyšší ambice.
Když jednají s vysoce ziskovou firmou, která potřebuje navýšit výrobu, mají v ruce hned několik trumfů a na přístupu zaměstnavatelů je to znát. Výmluvný je příklad Škodovky. Návrh dorovnat zaměstnancům jen inflaci, o němž informovali odboráři, byl zjevně tak mimo realitu, že se na stole ani neohřál a nahradila ho výrazně lepší nabídka: Přidáme 15 procent. To však vypadá dobře jen na první pohled, protože růst se netýká jednoho roku, ale hned 27 měsíců. Takže licitování bude pokračovat a těžko předpokládat jiný výsledek, než že se zaměstnanci výrazně vylepšených výplatních pásek dočkají.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...
Týden v komentářích HN
Máte zájem o informace v širších souvislostech?
Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru