Molekuly lze tvarovat pomocí elektřiny, zjistili čeští vědci.

Na první pohled nenápadný objev otevírá nové možnosti v poznávání nanosvěta a vytváření miniaturních technologií − například molekulárních motorů, nepatrných snímačů, nebo do budoucna dokonce třeba "nanoautíček" v podobě molekul, které budou putovat lidským tělem a doručí léčivou látku přesně na místo, kde je potřeba ji uvolnit.

Vědce z Fyzikálního ústavu Akademie věd přitom jejich objev mírně překvapil − došli k němu dříve, než původně doufali. Poté, co vložili speciálně vytvořené molekuly ve tvaru pružinek pod takzvaný rastrovací mikroskop a začali měřit jiné jejich vlastnosti, z jejich chování nabyli dojmu, že mikroskop funguje špatně. "Pak jsme se podívali na ta data a došlo nám, že molekula vlivem elektřiny mění tvar. Očekávali jsme, že se molekuly budou takto chovat, ale v tu chvíli šlo spíš o postranní efekt jiného výzkumu," říká Pavel Jelínek, vedoucí týmu z Fyzikálního ústavu.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

• Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.