Molekuly lze tvarovat pomocí elektřiny, zjistili čeští vědci.

Na první pohled nenápadný objev otevírá nové možnosti v poznávání nanosvěta a vytváření miniaturních technologií − například molekulárních motorů, nepatrných snímačů, nebo do budoucna dokonce třeba "nanoautíček" v podobě molekul, které budou putovat lidským tělem a doručí léčivou látku přesně na místo, kde je potřeba ji uvolnit.

Vědce z Fyzikálního ústavu Akademie věd přitom jejich objev mírně překvapil − došli k němu dříve, než původně doufali. Poté, co vložili speciálně vytvořené molekuly ve tvaru pružinek pod takzvaný rastrovací mikroskop a začali měřit jiné jejich vlastnosti, z jejich chování nabyli dojmu, že mikroskop funguje špatně. "Pak jsme se podívali na ta data a došlo nám, že molekula vlivem elektřiny mění tvar. Očekávali jsme, že se molekuly budou takto chovat, ale v tu chvíli šlo spíš o postranní efekt jiného výzkumu," říká Pavel Jelínek, vedoucí týmu z Fyzikálního ústavu.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

• Chemici a fyzici objevili, že stejný jev, který funguje v mikrofonu nebo airbagu, platí i pro molekuly.
  • Ověřili, že vlivem elektrického pole může měnit molekula tvar.
  • To může pomoci třeba při konstruování miniaturních robotů nebo motorů.