Ve věku osmačtyřiceti let zemřel islandský rodák Jóhann Jóhannsson, autor hudby k filmům Zmizení, Teorie všeho, Příchozí nebo Sicario: Nájemný vrah. Měl v červenci vystoupit na festivalu Colours of Ostrava. Tělo zesnulého bylo nalezeno v pátek v jeho berlínském bytě, okolnosti smrti zatím nejsou známy.

"Je to pro nás obrovský šok a velká ztráta pro světovou hudbu," reagovali organizátoři Colours of Ostrava.

Na hudební přehlídce měl skladatel letos v létě účinkovat za doprovodu smyčcového kvarteta.

Nebyla by to Jóhannssonova první tuzemská návštěva − vloni zavítal na festival dokumentárních filmů v Jihlavě, pro nějž také složil znělku.

"Chtěl jsem vytvořit film pomocí těch nejobyčejnějších prostředků, jen s projektorem bez vizuálního vstupu a světlem lomeným a deformovaným různými reflektivními materiály a filtry," vysvětloval tehdy.

Jóhannsson byl znám svým minimalistickým přístupem. Vloni jej popsal v rozhovoru pro časopis Respekt: "Vždy se snažím vytvořit hudbu, která bude mít skutečný efekt. Jde o to, najít způsob, jak vyjádřit něco silného co nejjednodušším způsobem."

Za soundtrack k filmu Teorie všeho, vyprávějícímu o životě teoretického fyzika Stephena Hawkinga, Islanďan získal Zlatý glóbus a nominaci na ceny Grammy i Oscar. Na sošku americké filmové akademie byl navržen též za hudbu k filmu Sicario: Nájemný vrah. Na kontě měl i několik samostatných alb.

Jóhannsson studoval jazyky a literaturu, koncem 90. let minulého století hrával na Islandu v indierockových kapelách. Své první album nazvané Englabörn zveřejnil roku 2002. O čtyři roky později připravil konceptuální desku zvanou IBM 1401, A User's Manual, na které je pět skladeb a žádná není kratší než sedm minut.

Právě na této nahrávce Jóhannsson zpracoval "stesk" po starých technologiích, jak je znal od svého otce, jenž se jakožto inženýr staral o raný počítač. Na desce se mísí minimalistické digitální zvuky s orchestrálními kompozicemi, což je přístup, který Jóhannsson aplikoval i při skládání hudby pro filmy.

Poslední Jóhannssonovou prací byl soundtrack k britskému dramatu The Mercy s Colinem Firthem a Rachel Weiszovou v hlavních rolích. Film režíroval autor Teorie všeho James Marsh.