Stamiliony lidí ve středu nezačínaly ranní rozhovory řečmi o počasí, politice nebo o fotbalu. Tématem dne byla velkolepá vesmírná jízda, kterou mohli sledovat živě a která jednoznačně ovládla sociální sítě. Start Falconu Heavy, bravurní představení pomocných stupňů s hypnotickým synchronizovaným přistáním a k tomu pohled na rudé auto vzdalující se od zeměkoule, to vše zabrnkalo na fantazii propojené globální vesnice tak, jako to už dlouho žádná kosmická událost nedokázala.

Průkopnické počiny Sputnikem počínaje a výpravou astronautů na Měsíc konče lidstvo fascinovaly asi ještě intenzivněji a měly určitě větší vědecký význam než zkušební (tento přívlastek se sluší zdůraznit) mise Falconu Heavy. Jenže od prvního letu na Měsíc už uplynulo skoro padesát let. Od té doby prestiž kosmonautiky, přes všechny pokroky v meziplanetárním výzkumu a vědecké triumfy umožněné vesmírnými teleskopy, slábla. Spolu s tím hubly i rozpočty na lety. Od skončení studené války zažívá americká NASA − přes kratší období politické přízně, jaké bylo během části mandátu George W. Bushe − období stagnace.

Související

Soukromé vesmírné závody…

Není spravedlivé NASA shazovat. Má za sebou skvělé úspěchy při výzkumu Marsu a vnějších planet i jejich měsíců, ale při volbě konstrukčních řešení umožňujících cestu do "blízkého vesmíru" neměla − a politici, kteří ji úkolovali − zrovna šťastnou ruku. Zejména sázka na raketoplány se velmi nevyplatila.

Záměr získat opakovaně použitelný "dopravní prostředek" s velkým prostorem pro náklad vypadal logicky a imponoval i vojákům, ale realita 70. let vedla ke kompromisům, jejichž výsledkem byl pouze "recyklovatelný" raketoplán doplněný obřími raketami na jedno použití. Navíc raketoplán byl kvůli své velikosti a křídlu příliš zranitelný. Po katastrofě Columbie už bylo zřejmé, že každý start je natolik rizikovou a organizačně složitou záležitostí, že není jiná cesta, než program ukončit, i když za něj Američané neměli náhradu.

Pouhých šest a půl roku po posledním letu raketoplánu Atlantis vypadá situace mnohem lépe. Soukromá firma SpaceX poháněná kupředu vizionářem a self-made miliardářem Elonem Muskem dokázala, že už je reálné využívat drahé raketové motory opakovaně. V tom tkvěl i jeden z hlavních úspěchů premiérového letu Falconu Heavy: na Zem se bezpečně vrátily dva pomocné stupně, a i když hlavní spadl do moře příliš rychle, technici mají dost dat na to, aby pokročili o kus dál. Navíc bezchybně zafungoval druhý stupeň, takže SpaceX má blíž k důležitým zakázkám na dopravu "speciálních" (tedy vojenských) družic na oběžnou dráhu. Bez státních peněz či perspektivy jejich získání, od NASA i od vojáků, by totiž vesmírné podnikání ještě ekonomicky nefungovalo.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 30 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru