Ukrajinský rodák Anton Semjonovič Makarenko (1888–1939) se místy cituje jako jeden z otců moderní pedagogiky a z jeho díla je možné abstrahovat řádku ušlechtilých výchovných doporučení. O úctě k žákovi, lásce v rodině či nepominutelném postavení učitele v socialistické společnosti. V 50. letech 20. století však měly mezi jeho následovníky, mezi něž se řadili i českoslovenští učitelé a teoretikové vzdělávání, nejsilnější ohlas Makarenkovy teze týkající se dětského kolektivu, jeho struktury a potenciálu. Jeho představy pronikaly do československé vzdělávací praxe s různou intenzitou – v extrémních případech mohly vést i k tomu, že rodiče odkládali své děti do týdenních jeslí, kojeneckých ústavů či dětských domovů, protože byli přesvědčeni, že "kolektiv" se o ně postará lépe než oni sami.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se