Loni České dráhy přepravily celkem 174,7 milionu cestujících. Meziročně to sice bylo jen o necelá dvě procenta více, jedná se však o nejvyšší číslo od roku 2008. Ještě lépe se státnímu dopravci dařilo v přepravním výkonu, který byl loni nejvyšší za posledních dvacet let. Meziročně vzrostl o pět procent na 7,778 miliardy takzvaných osobokilometrů. Úspěšní jsou i soukromí dopravci, kterým počty cestujících přibývají ještě rychleji. RegioJet loni svezl dohromady 4,7 milionu cestujících, o čtvrtinu více než předchozí rok. Leo Express zatím loňské počty cestujících nezveřejnil, očekává však také růst.

Právě i kvůli sílící konkurenci plánují České dráhy velkou obnovu vozového parku. "Letos vyhlásíme výběrová řízení na 90 vozů a 31 elektrických jednotek pro dálkovou dopravu, 30 elektrických a osm motorových jednotek pro regionální dopravu a pět netrakčních souprav pro regionální dopravu v objemu přibližně 20 miliard korun," říká ředitel Českých drah Pavel Krtek.

Největší změny se na kolejích projeví po roce 2019, kdy dopravci končí většina smluv s kraji na zajištění regionální dopravy. Řada dalších zakázek na nové soupravy tak závisí právě na tom, jak se České dráhy s kraji dohodnou na další spolupráci.

18 jízd

v loňském roce absolvoval průměrný cestující Českých drah. Průměrná vzdálenost, kterou při jedné jízdě ujel, byla 44,5 kilometru. Největší zájem byl hlavně o příměstské a vnitrostátní dálkové vlaky.

"Každý kraj má přitom dnes úplně jiné představy. Někde jsou nakloněni přímému zadání. Jiné kraje pro změnu chtějí soutěžit jak dopravce, tak i pořízení železničních vozidel," vysvětluje Krtek.

Na některých trasách se cestující svezou v nových vagonech ještě v průběhu letošního roku. "Do konce roku bychom měli převzít první z celkem devíti bezbariérových vozů RegioPanter pro elektrické linky v Plzeňském kraji," popisuje Krtek.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru