Není mnoho korporací, které jsou tak populární, že se dostaly až do vtipů. Ikea k nim rozhodně patří. "Smontujte si křeslo a posaďte se," říká šéf vítající žadatele o místo v nábytkářském gigantu. Kreslený vtípek je mezinárodně srozumitelný, protože zástup lidí, kteří kdy dobrovolně či trochu z nutnosti sestavovali nějaký výrobek s modrožlutým logem švédské firmy, se počítá ve stamilionech či už spíš v miliardách. Ingvar Kamprad, zakladatel řetězce Ikea, který ve věku 91 let zemřel na konci minulého týdne, ale nezařídil jen to, že se všichni umíme "ohánět" inbusy různých velikostí. Mnohé studie popisují, jaký vliv měla Ikea na rozšíření moderního designu do všech vrstev společnosti a jeho "demokratizaci", jehož odvrácenou stranou je však unifikace a zánik dlouhé řady tradičních výrobců.

Podobně fascinující jako dopad Ikey na to, jak svět bydlí, je způsob, jakým toho Kamprad dosáhl a který z něj udělal jednoho z nejbohatších lidí světa. Nápad prodávat nábytek v podobě prvočinitelů, které si zákazník musí teprve smontovat, zněl exoticky i v době, kdy se jako stavebnice prodávaly třeba i automobily. Logistická revoluce, kterou to umožnilo, dala Kampradovi jasnou výhodu nad konkurencí. Snížení nákladů bylo natolik razantní, že zákazník rád akceptoval fakt, že si nábytek odveze a sestaví sám. Úroveň, na niž se Ikea během let vylaďování postupů dopracovala, vynikne při srovnání s firmami, které se pokoušejí o totéž, tedy o minimalizaci dopravních nákladů, ale nedělají to zdaleka tak dobře. O tom, jestli se z montáže stane martyrium a z hotového výrobku napůl zmetek, rozhodují detaily. A ty má Ikea díky genetickému kódu, který jí vtiskl zakladatel, vychytané.

Související
Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 40 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru