Není mnoho korporací, které jsou tak populární, že se dostaly až do vtipů. Ikea k nim rozhodně patří. "Smontujte si křeslo a posaďte se," říká šéf vítající žadatele o místo v nábytkářském gigantu. Kreslený vtípek je mezinárodně srozumitelný, protože zástup lidí, kteří kdy dobrovolně či trochu z nutnosti sestavovali nějaký výrobek s modrožlutým logem švédské firmy, se počítá ve stamilionech či už spíš v miliardách. Ingvar Kamprad, zakladatel řetězce Ikea, který ve věku 91 let zemřel na konci minulého týdne, ale nezařídil jen to, že se všichni umíme "ohánět" inbusy různých velikostí. Mnohé studie popisují, jaký vliv měla Ikea na rozšíření moderního designu do všech vrstev společnosti a jeho "demokratizaci", jehož odvrácenou stranou je však unifikace a zánik dlouhé řady tradičních výrobců.

Podobně fascinující jako dopad Ikey na to, jak svět bydlí, je způsob, jakým toho Kamprad dosáhl a který z něj udělal jednoho z nejbohatších lidí světa. Nápad prodávat nábytek v podobě prvočinitelů, které si zákazník musí teprve smontovat, zněl exoticky i v době, kdy se jako stavebnice prodávaly třeba i automobily. Logistická revoluce, kterou to umožnilo, dala Kampradovi jasnou výhodu nad konkurencí. Snížení nákladů bylo natolik razantní, že zákazník rád akceptoval fakt, že si nábytek odveze a sestaví sám. Úroveň, na niž se Ikea během let vylaďování postupů dopracovala, vynikne při srovnání s firmami, které se pokoušejí o totéž, tedy o minimalizaci dopravních nákladů, ale nedělají to zdaleka tak dobře. O tom, jestli se z montáže stane martyrium a z hotového výrobku napůl zmetek, rozhodují detaily. A ty má Ikea díky genetickému kódu, který jí vtiskl zakladatel, vychytané.

Související

Zatím jste si přečetli 60 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru