Deset procent to nebude, to je málo, to bychom se všichni styděli, narýsoval na počátku podzimu první hranici požadavků na zvýšení platů vrchní škodovácký odborář Jaroslav Povšík. Od včerejška už víme, že přidání, za které by se odboráři nestyděli, je procent 18 (jde o mzdu zaměstnanců, kteří pracují přímo pro Škodovku). Podobu výplatní pásky, která by byla podle odborů pro letošek přiměřená, ovlivní různé příplatky za přesčasy, navyšování osobního ohodnocení či dvě velké prémie během roku (ty loni škodovákům přinesly 90 tisíc), takže průměrná mzda by v optimálním případě měla vystoupat někam mezi 45 a 50 tisíc korun.

To vypadá impozantně. Vyjednávání v automobilce jsou však teprve na počátku a je jasné, že protihráči z vedení firmy odborářům, jejichž organizace má značnou sílu díky růstu počtu členů až na současných 33 tisíc, kývnou jen na něco. Ostatně vsuvku "je zřejmé, že konečný výsledek bude dílem kompromisu" najdeme i v hlavním článku nejnovějšího vydání novin škodováckých odborářů, jehož tón je jinak, logicky, spíše bojovný a mobilizační. I tak je ale jisté, že mzda dělníků v Mladé Boleslavi, Kvasinách a ve Vrchlabí zase o kus poodskočí od úrovně, s jakou mohou počítat v konkurenčních automobilkách v Kolíně a Nošovicích. V nich jsou výdělky i kvůli jinému charakteru výroby tradičně nižší a jednání, která tam jsou již uzavřená, skončila dohodou o nižším přidání.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se