Balet Národního divadla v Praze poprvé ve své historii uvede představení Marná opatrnost od britského choreografa Fredericka Ashtona. Jeden z nejslavnějších baletních titulů patří také k těm nejstarším dochovaným, poprvé byl uveden v roce 1789. Národní divadlo letos 19. dubna představí jeho verzi z roku 1960.

Děj se odehrává na venkově, výprava připomíná kreslený film a zahrnuje pestrobarevné májky či tančící slepice.

Příběh je obdobou Prodané nevěsty s humornými i lyrickými scénami a má jednoduchou zápletku. Lise miluje Colase, matka však její volbu neschvaluje a dceru chce provdat za bohatého, jednoduššího Alaina. Aby dívku uchránila před Colasovými svody, zamkne ji do komůrky. Netuší však, že předtím se tamtéž schoval Colas.

Když má dojít k slavnostnímu podpisu svatební smlouvy, matka Alainovi významně odevzdává klíče od komůrky. Z té však před svědky, všemi přítomnými a notářem vyjdou oba milenci.

Titul představuje jednu z nejvirtuóznějších choreografií Fredericka Ashtona, náročnou pro tanečníky v sérii sólových výkonů, které vyjadřují mladistvou vášeň dívky Lisy a jejího milého Colase.

Marná opatrnost se prvně objevila na scéně Grand Théatre ve francouzském Bordeaux dva týdny před vypuknutím Velké francouzské revoluce 1. července 1789. Autorem tehdejší choreografie byl Jean Dauberval, žák reformátora umění tance Jeana-Georgese Noverra.

Choreograf Královského baletu v Anglii Ashton později baletu vdechl nový scénický život. Od premiéry v roce 1960 se jeho verze s hudbou Johna Lanchberyho stala ve světě nejoblíbenějším baletem anglického stylu. Nyní vstoupí na scénu pražského Národního divadla.