Navenek to byla smutná oslava. Na vyhlášení jubilejních 75. Zlatých glóbů většina Hollywoodu přišla oděna v černém. Nesmutnili pochopitelně kvůli filmovým cenám, jež udělují zahraniční novináři působící v Los Angeles a které po tři čtvrtě století své existence fungují coby "předskokan" oscarového klání. Černá vyjadřovala symbolický odpor k nevhodnému sexuálnímu chování hollywoodských mocných mužů.

Sérii obvinění loni v říjnu spustilo odhalení morálních i právních prohřešků vlivného producenta Harveyho Weinsteina, jehož postupně nařklo přes 80 žen. Nevyplnily se však předpovědi z konce roku, že během nastávající sezony filmových ocenění už Weinsteinovo jméno nezazní.

V noci z neděle na pondělí mu na předávání Zlatých glóbů nikdo neděkoval, ale moderátor večera Seth Meyers se o Weinsteina otřel hned po úvodním − a pro zbytek večera příznačném − oslovení "Dobrý večer, dámy a zbývající pánové". Meyers poznamenal, že Weinstein není v sále, ale během 20 let tu zase bude a stane se prvním člověkem, jehož publikum "vybučí" i posmrtně během vzpomínkové videoupoutávky.

Hlavní vítězové

◼ Nejlepší drama: Tři billboardy kousek za Ebbingem

◼ Komedie či muzikál: Lady Bird

◼ Herec – drama: Gary Oldman za film Nejtemnější hodina

◼ Herečka – drama: Frances McDormandová za Tři billboardy kousek za Ebbingem

◼ Herec – komedie či muzikál: James Franco za The Disaster Artist

◼ Herečka – komedie či muzikál: Saoirse Ronanová za Lady Bird

Současnou atmosféru v Hollywoodu neilustrovaly jen proslovy, které jsou na Zlatých glóbech tradičně ostré a politické. Též z hlediska cen letošní večer, během něhož se vypilo kolem 125 beden šampaňského, patřil ženám. Nejúspěšnější filmové i televizní drama − tedy snímek Tři billboardy kousek za Ebbingem i seriál Sedmilhářky, oba si shodně odnesly po čtyřech soškách − pojednávají o osudech žen a matek, které v životě utrpěly příkoří.

Podobný motiv sdílí též nejlepší cizojazyčný film, jímž se stal německý thriller Odnikud o matce, která během teroristického útoku neonacistů přišla o manžela i syna.

Další oceněný seriál Příběh služebnice, který získal cenu pro nejlepší minisérii i pro herečku Elisabeth Mossovou, zase vykresluje svět bezútěšné diktatury budoucnosti, kde jsou ženy degradovány na věci, na "dělohy se dvěma nohama".

Ale nejdiskutovanější letošní vítězkou byla moderátorka Oprah Winfreyová. Ne snad že by její čestná cena za přínos filmu byla překvapením, oznámena byla dopředu. Ve svém emotivním osmiminutovém projevu, během něhož mnozí v publiku stáli, však promluvila za všechny utlačované ženy. "Pamatuji si, že tehdy vešel nejelegantnější muž, kterého jsem kdy viděla," připomněla Winfreyová, jak ji coby malou holčičku sedící před televizí ovlivnilo, když Sidney Poitier získal Oscara jako první černoch.

Později Poitier obdržel tutéž cenu jako nyní Winfreyová, která všem dnešním ženám i holčičkám vzkázala, že "na obzoru je nový den". V podobném duchu na ceremoniálu hovořily i další oceněné herečky, od Nicole Kidmanové po její kolegyni ze seriálu Sedmilhářky Lauru Dernovou. Ta se Zlatého glóbu dočkala po letošním silném roce, kdy vynikla též v třetí řadě seriálu Twin Peaks.

"Mnoho z nás bylo naučeno, ať nic nevyžvaníme," zmínila Dernová, jak se z mlčení na téma sexuálního obtěžování stala norma. Herečka nabádala k odvaze promluvit o příkořích, kterým ženy čelí. Pokud byl loňský večer Zlatých glóbů ve znamení narážek na Donalda Trumpa, toho času záhy nastupujícího do úřadu amerického prezidenta, či poznámek o nedostatečné rasové rozmanitosti v Hollywoodu, ten letošní byl ještě otevřeněji politický.

Zlaté glóby historicky hrály roli večírku, který může ovlivnit nálady u oscarových akademiků. Zároveň jde ale o večer, jejž pořádá svérázná skupina zhruba 90 zahraničních novinářů, a tudíž některé výsledky bývají překvapivé. Nebo přinejmenším překvapivější než u násobně početnější Akademie filmového umění a věd, kde stále převažují postarší bílí muži.

Asociaci zahraničních novinářů, která uděluje Zlaté glóby, od loňského léta předsedá žena. A pod prezidentkou Meher Tatnaovou letos mnoho překvapivých ocenění uděleno nebylo. Naopak na povrch vystoupla konzervativnost cen, historicky daná už tím, že filmová i televizní díla dělí do dvou kategorií − první pro drama, druhá pro muzikál či komedii. Jako by se žánrové projekty uklízely na druhou kolej.

Občas navíc nějaký kandidát nezapadá, jako letošní satirický horor zvaný Uteč. Režijně jím debutoval komik Jordan Peele, místy je velmi vtipný, tak skončil mezi komediemi. "Můj film je spíše dokument," narážel Peele ironicky na fakt, že Uteč je především silným komentářem na téma rasismu.

Peeleův film ve své kategorii nakonec prohrál s civilní komedií Lady Bird režisérky a scenáristky Grety Gerwigové o dospívání a vztahu matky s dcerou.

Letošní večer na Zlatých glóbech zkrátka patřil ženám. Oprávněně, protože ceny − i kdyby byly uděleny coby politické gesto − připadly povedeným a chytrým snímkům či seriálům. Ale nelze se zbavit podezření, zda na některá nápaditější, odvážnější, ale tematicky neodpovídající díla nebylo úmyslně zapomenuto "pro dobrou věc".

Stinnou stránku "Hollywoodu po Weinsteinovi" trefně poodhalil jeden detail. Když herečka Natalie Portmanová důrazně podotkla, že nominace na nejlepší režii jsou čistě mužské, kamera přejížděla po obličejích provinile se tvářících nominovaných, kteří přitom nic neprovedli. Rozpaky ve tváři Ridleyho Scotta či Christophera Nolana možná v paměti diváků či sociálních sítí uvíznou se stejnou silou jako řeč Oprah Winfreyové. Snad v té paměti zbude místo i na oceněné filmy.