Německé automobilky by měly v letošním roce dokázat, že berou vážně nástup elektromobility, ve které zatím ve srovnání s hlavními konkurenty poněkud zaspaly. Na trh uvedou hned několik modelů čistě na elektrický pohon a také na pohon hybridní.

Výrobci v Německu, pro které pracuje řada českých dodavatelů, vyčlenili na rozvoj elektromobility do roku 2025 desítky miliard eur. Snaží se tak zbavit závislosti na výrobě vozů se spalovacím motorem.

Na tom, do jaké míry se jim to podaří, závisí jejich budoucí pozice i na klíčových zahraničních trzích. Čína od roku 2019 zavádí pro všechny výrobce na svém území povinné kvóty určující minimální podíl elektrických vozů na celkové výrobě. Pro Volkswagen je důležité kvóty splnit, v zemi prodává zhruba 40 procent osobních aut.

Automobilky se musí chystat také na zpřísněné emisní limity, které se začnou v Evropské unii zavádět během roku 2021.

K rozvíjení elektromobility tlačí výrobce i světová velkoměsta. Metropole jako Mnichov, Paříž, Londýn nebo Oslo jsou odhodlány chránit čistý vzduch úplným zákazem aut se spalovacími motory.

Co všechno chystá Volkswagen

Největší světová automobilka Volkswagen do vývoje a výroby elektrických aut do roku 2025 investuje přes 20 miliard eur a na trh uvede kolem 50 modelů výhradně na elektrický pohon. Na uvedený rok si předsevzala, že zhruba každé čtvrté vyrobené auto bude jezdit jen na baterii.

Související

Audi, dceřiná firma Volkswagenu, více než tři roky pracuje na vývoji nového elektrického modelu E-tron. Její bruselská továrna by ho měla začít vyrábět po letních prázdninách. Dvoutunové SUV budou pohánět dva elektromotory s celkovým výkonem 320 kilowattů. 95kilowatthodinová baterie by měla zaručit až pětisetkilometrový dojezd. "Již nyní se nám hlásí zájemci. Toto SUV bude naším dobyvatelem trhů," uvádí v listu Handelsblatt šéf Audi Rupert Stadler.

Příští rok se svým vozem na elektrický pohon hodlá přijít Porsche, koncernový rival Audi. Hlavně na těchto dvou firmách záleží, zda se mateřský koncern během roku 2020 opravdu stane masovým výrobcem elektrických aut.

Svým dílem k tomu chce přispět i hlavní značka VW, za kterou ve Wolfsburgu odpovídá člen představenstva Herbert Diess. Ten plánuje elektromobil vnějšími rozměry srovnatelný s nynějším VW Golf, ale vzhledem k tomu, že nebude vybaven spalovacím motorem a s ním související technikou, nabídne cestujícím mnohem větší prostor. "Zvenčí jako Golf, uvnitř ale Passat," slibuje Diess.

Volkswagen počítá i s výrobou velké elektrické limuzíny. Během příštího desetiletí by se měl konat také návrat legendárního mikrobusu "VW Bulli", jenž by měl podpořit prodej především v USA.

Škoda Auto plánuje vyrobit první elektromobil v roce 2020. Do roku 2025 nabídne zákazníkům pět vozů s čistě elektrickým pohonem v různých segmentech.

Ambiciózní plány má i konkurence

Novinky na elektrický pohon chystá také Daimler, který v příštím roce nabídne značku EQ, další zhruba tucet modelů by měl následovat do roku 2023. Luxusní vozítko Smart bude výhledově jezdit jenom na baterii.

BMW, největší světový výrobce luxusních vozů, se v roce 2019 přednostně pustí do elektrizace značky Mini, potom přijde SUV X3 a modelová škála se začne výrazně rozšiřovat od roku 2020.

Němečtí výrobci musí počítat se silnou konkurencí, a to nejenom ze strany americké Tesly. Britská automobilka Land Rover Jaguar, kterou vlastní indická Tata Motors, už v létě nabídne čistě elektrické SUV označované I-Pace.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.