Druhá otázka, kterou v Bibli Hospodin pokládá lidstvu, konkrétně Adamovi a Evě, zní: Kdo ti to řekl (že jste nazí)? Tato otázka je prvotní analýzou ideologie. Kdo ti to řekl, jaký hlas? Kdo ti to řekl, že se za svou nahotu, za svou přirozenost musíš stydět a zakrývat své přirození? Kdo nebo co ti řeklo, že tak, jak jsi byl při rození, kdy jsi při-rozený, když jsi tak, jak jsi, jsi nepřirozený, a tedy nedostatečný? Tímto bájným momentem uvědomění si vlastní přirozené nedostatečnosti teprve vznikla mezera pro ekonomii − člověk se cítí přirozenější, když není přirozený, když není sám sebou, když je v cizí kůži − ať už zvířecí, nebo v kůži od Tommyho Hilfigera. A k tomu musí vlastnit. Cosi, co není přirozeně jeho. Člověk se paradoxně ve své kůži necítí úplně ve své kůži.

Nicméně ono "uvědomění" nebylo ani tak uvědoměním, jako spíše uposlechnutím, "uslyšením" hlasu, který (odněkud) něco říká. Jinými slovy, ono uvědomění nebylo bez nápovědy. Někdo/něco nám téměř neustále cosi říká. Co máme cítit, jak to máme cítit, jak se zachovat, jaký být.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru