Podnikatelský příběh Olivera Dlouhého může sloužit jako inspirace každému, kdo má pocit, že jej něco štve, něco nefunguje, mělo by se to dělat jinak. A když to skutečně uděláte, může to pak dopadnout taky tak, že se z vás rychle stane milionář, možná miliardář.

Oliver, mladší bratr širší veřejnosti známějších herců Vladimíra a Michala Dlouhých, letěl před lety do Portugalska. Hledal letenku tak, aby stála co nejméně. Let tam nakombinoval s přestupem v Miláně, zpátky s přestupem v Eindhovenu. Cena: 2000 Kč. Vadilo mu ale, že hledáním strávil půl dne.

To už měl za sebou drobné podnikatelské počiny v podobě prodeje borůvek u česko-rakouských hranic, výroby jukeboxů či e-shopy s elektronickými cigaretami. Hned po návratu z Portugalska se pustil do nalezení nástrojů na to, jak to vše s vyhledáváním letenek udělat, aby to netrvalo hodiny, ale jen zlomek vteřiny.

Firmě, kterou pojmenoval Skypicker, věřil, že bude jednou úspěšná, ale stejně tak prý věřil dalším "x" podnikatelským nápadům, které měl dřív. "Podnikání nejsou piškvorky, kdy máš pár tahů a pak jsi vyhrál, nebo prohrál. Existuje nespočet možností, co s firmou můžeš v každé chvíli dělat," je jedno z jeho hesel. Další mantrou, které se drží, je věřit a svěřit se odborníkům. Většina odborníků ve Skypickeru, loni přejmenovaném na Kiwi, je podle jeho slov lepší, než je on.

Na druhou stranu se už ale delší dobu mluví o tom, že mezi spolumajiteli a podílníky firmy, kteří ji postupně v jejím rozvoji kapitálově krmili, nepanují dobré vztahy a právě chystaný prodej má toto pnutí vyřešit.

Dlouhý, který teprve začátkem ledna oslaví 30 let a v minulosti figuroval v anketě časopisu Forbes 30 pod 30, odpověděl na dotaz, co chce do 30 let stihnout, takto: "Změnit svět k lepšímu a mít děti, rodinu a zasadit strom."

Minimálně v té první půlce svých ambicí je na dobré cestě. Světovost jeho projektu je stále větší. Nejprve měli o dynamicky rostoucí firmu zájem domácí investoři, jako je Ondřej Tomek či Martin Roman. V posledních měsících sílí zájem ze zahraničí a ve hře jsou ty vůbec největší světové firmy, které v oboru vidí příležitost.

SVĚT KIWI

První viditelný krok k tomu, "být světoví", udělali Dlouhý a jeho společníci vloni. To když přejmenovali Skypicker na Kiwi. "Hledali jsme brand, který by se dobře vyslovoval po celém světě, a je asi pět slov, která se vyslovují všude stejně. Kiwi je jedno z nich," vysvětloval. Jen za vykoupení domény, kterou měla do té doby zaregistrovanou společnost Future Media Architects, dala firma v přepočtu 20 milionů korun, jednu z největších částek, jakou kdo daný rok na celém světě za doménu zaplatil.

Letos se Kiwi povedl další zásadní krok. Uzavřelo partnerství se systémem Amadeus, čímž se zásadně rozšíří nabídka letů, které bude Kiwi moci zprostředkovat.

Zvětšovat zásah na celém trhu je hlavní ambicí Kiwi. "Celý cestovatelský byznys představuje ročně asi bilion eur. Je v něm pro nás prostor, chceme mířit na jednotky, v říši snů desítky procent," nechal se dříve slyšet Dlouhý.

Z Kiwi je každopádně už nyní velmi atraktivní nevěsta a ze všech svých akcionářů udělá boháče. Ať už teď, nebo později. Pokud by svůj podíl ve firmě prodal a od projektu odešel i sám Dlouhý, bude mít volné ruce, slušný kapitál a jistě si vytyčí nové mety na dalších minimálně 30 let.