V žánru dobrodružných epických filmů neměl Návrat krále konkurenci. Poslední díl trilogie Pán prstenů, kterou podle knižní předlohy J. R. R. Tolkiena natočil režisér Peter Jackson, získal jedenáct cen Oscar včetně sošek za režii a nejlepší film. Od přelomu let 2003 a 2004, kdy jej začala promítat kina, Návrat krále celosvětově utržil přes 1,2 miliardy dolarů a dodnes budí zájem.

Důkazem bude i sobotní večer v pražské O2 areně, kde tisíce fanoušků zhlédnou film na obřím plátně s plochou 150 metrů čtverečních.

V první řadě ale půjde o hudbu, kterou k projekci filmu naživo zahraje Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s dospělým sborem, dětským sborem a dalšími deseti vokalisty či instrumentalisty.

Dohromady 250 interpretů představí hudbu, kterou k Pánovi prstenů složil vyhledávaný hollywoodský autor Howard Shore. Právě jeho filmová hudba, oceněná třemi Oscary, umožnila nynější návrat Pána prstenů k divákům.

"Těší mě, že má tak dlouhý život," říká v rozhovoru pro HN Shore, který nedávno navštívil Prahu, aby na koncert upozornil. "Psal jsem ji mnoho let, takže mám radost, že nezapadla. S každým uvedením se zlepšuje. Diváci jsou vnímavější, orchestry hrají čím dál lépe," míní.

Jedenasedmdesátiletý kanadský rodák Shore objevil Tolkienovu trilogii v 60. letech. Tehdy hrál na saxofon v kanadské rockové kapele Lighthouse a fantasy příběhy ze Středozemě četl v autobusech a letadlech, když byl se spoluhráči na turné. Ale pak knihy pustil ze zřetele a vrátil se k nim teprve roku 2000, kdy jej režisér Peter Jackson pozval na Nový Zéland. Shore přijel a viděl první natočené scény ze Společenstva prstenu, úvodního dílu trilogie.

Jacksona tehdy prý neznal − zato Peter Jackson měl dobře naposlouchanou Shoreovu hudbu k filmům režisérů Davida Cronenberga či Martina Scorseseho.

"Nemusel mě přesvědčovat dlouho. Nabídl mi možnost vytvořit zvukovou podobu jednoho z nejkomplexnějších fantasy světů, které kdo kdy vymyslel," konstatuje Shore, který prý souhlasil, když zhlédl několik sekvencí a seznámil se s představami o scéně či návrhy zbraní i kostýmů.

Složit hudbu ke třem dlouhým celovečerním filmům ale ani pro autora se Shoreovou zkušeností nebylo lehké. K projektu prý přistoupil podobně, jako když Tolkien psal své knihy − vymýšlel ji kus po kusu, příběh za příběhem, melodii za melodií.

Inspirovala ho převážně klasická hudba. "Pán prstenů má složitý příběh a trvá dlouho, proto jsem potřeboval, aby hudba byla průzračně jasná. Využil jsem toho, jak Richard Wagner kdysi pracoval s motivy pro konkrétní místa, předměty nebo celé kultury. Díky tomu publikum už podle hudby vždy ví, kde se zrovna nachází," líčí skladatel.

Oscarová jedenáctka

◼ Poslední díl trilogie Pán prstenů: Návrat krále měl v českých kinech premiéru téměř před čtrnácti lety, vidělo ho tu tři čtvrtě milionu diváků. Film obdržel jedenáct Oscarů.

◼ Skladatel Howard Shore získal Oscara za hudbu k prvnímu a třetímu dílu filmu, tedy Společenstvu prstenu a Návratu krále. Další cenu Oscar získala závěrečná píseň celé ságy nazvaná Into the West, kterou nazpívala Annie Lennoxová.

První partitury prý byly spíš lehčí, jak se ale Shore blížil k závěrečnému dílu trilogie, hudba mu houstla pod rukama. "Zbožňuji italskou operu a rád bych si myslel, že v prvním filmu jsou slyšet názvuky Pucciniho a Verdiho," popisuje. "Když jsem se dostal k Návratu krále, už jsem vycházel spíš z německé opery a z Brucknera."

Práce na trilogii Pán prstenů skladateli zabrala sedm let − čtyři roky komponoval, aranžoval a dirigoval. Další tři roky zabralo natáčení. Později hudbu upravoval pro vydání na deseti discích. A nakonec se zrodil i plán začít ji uvádět naživo, jako se to stane v sobotu v Praze − kvůli tomu musel Shore vytvořit další mírně upravenou verzi.

"Svým způsobem jsem tedy ve Středozemi nikdy pracovat nepřestal. Vždy ale zároveň komponuji něco jiného," popisuje autor, který v poslední době vytvořil operu, tři koncerty, dva písňové cykly a samozřejmě i hudbu k dalším filmům − včetně všech tří dílů Hobita opět v režii Petera Jacksona. "Teď už tedy na hudbě Středozemě pracuji přes patnáct let. A ještě pořád nejsem hotov," dodává skladatel, který partituru upravuje i během koncertního turné.

Koncertní podobu hudby z Návratu krále vytvořil ve spolupráci se švýcarským dirigentem Ludwigem Wickim, který ji uvede také v pražské O2 areně. Partituru prý přizpůsobili tak, aby hudebníkům dovolila jistou svobodu v interpretaci. Dirigent bude film sledovat spolu s diváky − z malé obrazovky nad stojanem s notami, která mu napoví nástupy či změny rytmu.

Naživo je hudba z Pána prstenů uváděna od roku 2008 a již zazněla v prestižních koncertních sálech, například v opeře v australském Sydney nebo anglické Royal Albert Hall.

"Tolkienovy knihy byly přeloženy do více než čtyřiceti jazyků, takže k nim mají vztah lidé ze všech koutů světa. Při koncertu ale film sledujete na obřím plátně a hudbu vnímáte na místě, přímo před očima vám ji hraje okolo 250 hudebníků. Je to jako divadlo, nesmírně působivá kombinace," míní Howard Shore. A pražským divákům slibuje, že Návrat krále prý tentokrát uvidí a hlavně uslyší jinak, než dosud byli zvyklí.