Umíme podnikatelské a obchodní příležitosti nejen vyhledávat, ale rychle je i využívat, hlásá PPF v první větě textu, jímž popisuje svoji strategii. Překvapivé vyvrcholení přetahované o Škodu Transportation opět ukázalo, že se Petr Kellner jen tak zbůhdarma nevytahuje.

Když se ukázalo, že i pro ženicha z východu, čínskou CRRC, mohou být některá dědictví privatizačního modelu známého jako česká cesta nestravitelným soustem, přišli na řadu čeští dravci. Ten s největší chutí na dluhy poháněnou expanzi, Daniel Křetínský, se Škodou Transportation dlouho spolupracuje.

Už to vypadalo, že je ruka v rukávě, aby si nakonec v pátek, symbolicky v den, kdy svět jako každý rok zachvátilo slevové šílenství, s majiteli plácl Kellner. I on kupoval ve slevě.

Byli jsme přitom roky zvyklí, že nejbohatší Čech je pro Křetínského jakýmsi starším partnerem. Že pomůže zajistit dostatek financí i jinou podporu a po čase se s patřičným ziskem stáhne. Tak se zrodilo impérium EPH, které si ještě loni s Kellnerovou garancí ukouslo opravdu obří sousto: východoněmecké doly a tepelné elektrárny Vattenfallu i s mnohamiliardovými ekologickými závazky.

Těžko hádat, jaké motivy přiměly Kellnera, aby tentokrát dlouholetého parťáka obešel. Neznámou je i dopad na jejich společné podnikání. Každopádně investice do průmyslového podniku v řádu miliard je v historii PPF novinkou. Poté co na konci minulého tisíciletí rozprodala poslední podíly ve výrobních firmách získané ještě v kuponové privatizaci a návazném převodu fondů do investičního holdingu, se PPF soustřeďovala především na finanční sektor, k němuž přibyly ještě telekomunikace.

Zda ze Škody Transportation bude také "strategické aktivum" a základ nové průmyslové větve PPF, se teprve ukáže. Je ale možné, že se ve skupině zas tak dlouho neohřeje. Zájem CRRC byl natolik vážný, že je nutné ho do rovnice stále započítávat. Nyní však firma, která se podle lidí z oboru dostala až nepříjemně blízko insolvenci, potřebuje peníze a krizového manažera. Že PPF bude svou novou dceru úvěrovat, skupina netypicky oznámila už v krátké zprávě o převzetí.

Škoda Transportation totiž zažívá hubenější roky, má za sebou několik exportních neúspěchů a její finanční kondici nepřidalo, že ji majitelé "prodali" už loni a podle toho se k ní chovali. Což šlo jistě poznat i na ceně, která byla podle všeho hluboko pod nabídkou, jakou měli na stole Číňané. O to větší zisk může Kellner časem inkasovat.