Výběr mýtného není jen stroj na peníze nebo překážka v silniční dopravě. Je to ohromný zdroj dat, která je možné snadno využívat. Podobná situace je také v průmyslu. Data leží všude kolem a vzniká jich mnohem víc, než si firmy často uvědomují.

"Mýtný systém je neocenitelným zdrojem dat a informací," říká mluvčí českého mýtného systému Mýto.cz David Šimoník. Ředitelství silnic a dálnic už část z nich využívá. Například podle nich plánuje ideální doby a způsoby oprav a uzavírek silnic a dálnic. Část se používá při poskytování dopravních informací. Je ale možné jít ještě dál.

Například nový sklad Amazonu u pražského letiště budil velké emoce kvůli očekávanému nárůstu kamionové dopravy. Díky datům z mýtného systému může stát snadno zjistit, jak moc v celé české silniční síti přibylo kamionů jen kvůli tomuto obřímu skladu. Může zmapovat nejen dopravu v jeho bezprostředním okolí, ale také vidí, kudy do Česka nákladní auta vjíždí a kudy jej opouští.

10 miliard

korun se v Česku ročně vybere na mýtném. Technologii však jde využít i pro monitorování dopravy. Lidem by to usnadnilo cestování a pomohlo by to i při plánování nových silnic.

Totéž lze zjistit například i u rozšíření závodu Škody Auto v Kvasinách. Stát by se díky zmíněným datům mohl rychle dozvědět, co změna na silnicích přinesla. Nejde však jen o mapování následků nových logistických staveb či výrobních závodů, ale i poučení, co tyto stavby, které dopravu automaticky zvyšují, přinášejí. Státu by to v budoucnu usnadnilo práci i při plánování nových dálnic.

Dalších možností využití nabízených dat je celá řada. Lze díky nim například zjistit, kde řidiči kamionů tráví své povinné pauzy. To může posloužit pro detailnější vyhodnocování kapacit dálničních odpočívadel, které jsou v Česku dlouhodobě nedostačující. "Data lze využít i pro navrhování parkovacích odstavných ploch při zákazech kamionových jízd," říká Šimoník.

Mýtné brány, které jsou v majetku státu, počítají také vytížení silnic osobními auty a měří jejich rychlost. Ne kvůli pokutám, ale kvůli mapování provozu. Stát má opět ohromné množství dat, která ale zatím nedokáže plně využít ve prospěch řidičů. Ti by tak mohli snadno zjistit, kde je aktuálně jaký provoz a kde například hrozí kolony včetně odhadu, jak dlouhé zdržení přinesou.

V průmyslových firmách je situace často obdobná. Od svých strojů a činností očekávají většinou jen to, k čemu jsou primárně určeny. Oddělení objednávek například jen přijímá, co zákazníci chtějí, a předává to dál. Že chodí více objednávek na televize před mistrovstvím světa ve fotbale, je jen jeden příklad. Podobných souvislostí ale bude celá řada.

Podniky si s tím často neumí poradit samy a obrací se na analytické IT společnosti, které jim s tím pomáhají. "Malé a střední podniky si od nás nejvíce žádají souhrnné analýzy marketingových a prodejních dat," říká Petr Šimeček, zakladatel firmy Keboola, která pracuje třeba pro Baťu, oděvní e-shop Zoot nebo Seznam.cz.

Obdobné analýzy poskytují firmy i pro data ze strojů v průmyslu, dokážou předpovídat třeba potřebu opravy nebo navrhovat lepší optimalizaci výrobní linky. Analýzou dat lze také lépe sledovat produktivitu zaměstnanců.