Nezisková organizace Člověk v tísni se v uplynulých týdnech rozhodla upozornit na to, jak Češi pomáhají v zahraničí. Forma, kterou zvolila, je krajně nešťastná.

V Praze, Brně a Ostravě nechala vylepit billboardy, na kterých nebylo nic jiného než rukou psané vzkazy v exotických abecedách na bílém pozadí. Největší rozruch byl kolem arabštiny; barmština je pro našince záhadná taky, ale nenese takový emotivní náboj.

Po krátké době anonymní plakáty přelepila a odhalila na nich existenci webu Češi, děkujem. Skuteční lidé na nich děkují za humanitární pomoc. S kritikou kreativního pojetí kampaně se Člověk v tísni vypořádal způsobem, na který měl dosud patent Pražský hrad. Prý chtěl otevřít diskusi. Ředitel neziskovky Šimon Pánek pak dodal, že dnes všechno potřebuje vtip, hru a marketing.

Tak se na to otevírání diskuse, vzbuzování dohadů a vtipný marketing podívejme z odborného pohledu. Každá kampaň má definované cíle, podle kterých se hodnotí její úspěšnost. Můžete je nastavit nízko − a pak máte papírově úspěšnou komunikaci, jenom o ní nikdo neví. Nebo stanovíte konkrétní čísla − o kolik má stoupnout známost značky, jak se má kampaň projevit na prodejích a podobně.

I neziskovky mívají v zadání jasno, chtějí peníze od dárců a ideálně dosáhnout vyšší sumy než předtím. ­Nezisková komunikace má různé dílčí problémy, nedostatek peněz je jenom jedním z nich. Agentury se na podobných kampaních často vyřádí, protože se s nimi hezky chlubí v soutěžích.

Ale ani tady nelze říct, že kampaň a neziskovka rovná se úspěch. Existují mraky reklam na všelijaké nadace, které se do širšího povědomí neprotlačily, protože i tady platí, že kam šlápnete, tam je nějaký nadační fond, a není v lidských silách je udržet všechny v paměti. Možná vyjmenujete pět deset projektů a pak už začnete tápat. A nejspíš to budou projekty se zásadním celospolečenským dopadem, například Liga proti rakovině, Linka bezpečí a podobně.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru