Coby profesorka marketingu, která studentům vysvětluje, že na trhu panuje obrovská konkurence, a proto se firmy musí snažit co nejlépe uspokojovat potřeby a přání zákazníků a při tom zachovávat principy sociální zodpovědnosti, protože to nejcennější, co mají, je dobré jméno značek, si kladu otázku, zda je možné, aby výrobci záměrně dávali do svých přístrojů tzv. kazítka. Pro méně informované čtenáře připomínám, že kazítko je údajně součástka, která po uplynutí záruční doby schválně pokazí zakoupený přístroj, a zákazník si proto musí zakoupit přístroj nový.

Francie jako první země na světě přijala v roce 2015 zákon, který uvádí jako trestný čin "obsolescence programmé" neboli záměrnou výrobu produktů, které předčasně zastarávají. Francouzi nepoužívají mírumilovný až roztomilý název "kazítko", ale používají terminologii právnickou. Zákon říká, že se jedná o soubor opatření, při kterých subjekt uvádějící výrobek na trh vědomě postupuje tak, aby zkrátil cyklus tržní životnosti určitého výrobku proto, aby zvýšil frekvenci jeho nákupů. Pokud se tato nekalá praktika prokáže, hrozí zodpovědným osobám dva roky vězení a pokuta tři sta tisíc eur. Pro firmu by se mohlo jednat o pokutu až do výše pěti procent z obratu realizovaného na území Francie.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru