Rekordně nízká nezaměstnanost způsobuje potíže hlavně rostoucím firmám. Ty jen těžko hledají nové pracovníky do rozšiřovaných závodů. Nezbývá než automatizovat. České podniky se také více pouští do experimentů s roboty. Příkladem mohou být dvě firmy z oblasti automobilového průmyslu.

V závodě skupiny Continental v Brandýse nad Labem zkouší do práce mezi lidi zapojit kolaborativního robota. Takového, který je určený ke spolupráci s lidmi. Jde o chytré robotické rameno, které živým lidem kolem sebe pomáhá s přemísťováním vyráběných autorádií a navigací.

Investice se rychle vrací

Zatím se jeho použití testuje a výuka robota vypadala spíše legračně. Člověku stačí říct, že má vzít autorádio a zapojit ho do testovacího zařízení, s robotem to tak jednoduché není. Aby pracoval spolehlivě a nic ho nevyvedlo z míry, je třeba přece jen více programování. Člověku nevadí, že je něco o deset centimetrů vedle a otočené, robot na to musí být připravený.

Vyšší časová investice do zaučování se ale nakonec vyplácí. Až se robot zacvičí, bude ochoten pracovat nonstop už neustále. Nebude stát o pauzu, o vyšší mzdy, dovolenou a neodejde ke konkurenci. V průměru by měl zácvik takového robota trvat půl dne.

Produktivitu lze navíc zvýšit tím, že se v ideálním poměru promíchají roboti a lidé. Roboti mohou lidem pomáhat s rutinní a těžkou prací, člověk lépe zúročí schopnost flexibility. Podle údajů Universal Robots je taková spolupráce dokonce o 85 procent produktivnější než v případě pouze lidského nebo pouze robotického pracoviště.

"Tři procenta pracovních míst v Česku jsou neobsazena, a jsme tak na špici evropských zemí, které trpí nedostatkem pracovníků," popisuje Pavel Bezucký, obchodní šéf Universal Robots pro Česko. Podle průměrných statistik firmy, která je největším výrobcem těchto strojů na světě, se v průměru investice do nich vrátí za 195 dní.

S kolaborativním robotem začala loni pracovat i česká pobočka globálního sklářského gigantu AGC. Tomu vytrvale roste poptávka po skle do stavebnictví i do automobilového průmyslu. Jen letos bylo třeba postavit novou výrobní halu za 200 milionů korun. Překážku ale tvoří lidé a ti nejsou ani v severních Čechách. Problém je sehnat má i tato firma, která je dlouhodobě zaměstnavatelem roku Ústeckého kraje a nabízí jedny z nejvyšších mezd v regionu. Ty se navíc letos jen v divizi automobilových skel o dalších 13 procent zvýšily. I kmenové zaměstnance AGC začaly přetahovat firmy z okolí, protože ani ony nemají kde brát.

Příležitost pro další růst přitom zůstává velká, loni AGC obnovila výrobu v uzavřené sklárně ve Francii, aby vůbec dokázala uspokojovat poptávku. Platit tamní mzdy bylo pořád výhodnější než přijít o zakázky a přenechat je konkurenci.

Na Kodiaq, Mercedes i BMW

Vedení i proto dává větší prostor robotům. Nejvíce se to projevuje v závodě AGC Automotive Czech v Chudeřicích na Teplicku, který je jedním z největších výrobců automobilových skel v Evropě. Právě od něj si také AGC slibuje, že jí pomůže, aby se ze současné dvojky stala jedničkou na evropském trhu.

Zčásti je krok motivován nedostatkem pracovníků, ale také tím, že jsou oblasti, kde stroje dosahují lepší přesnosti než lidé. "Investice do robotů bezprostředně nesouvisí s nedostatkem pracovních sil. Jde o snahu o zvýšení kvality a přesnosti, které jsou ve vysoce konkurenčním automobilovém průmyslu klíčovými," říká šéf závodu AGC Automotive Czech Luděk Steklý. Proto jsou v plánu i další investice. "Také nový robot, kterého plánujeme pořídit v příštím roce, bude s naším zaměstnancem spolupracovat na přidávání speciální látky na přídavné díly, které se následně instalují na autoskla," říká Jiří Mudra, vedoucí engineeringu a údržby. Každý takový robot dokáže nahradit jednoho až dva lidi ve směně. Zaměstnanci ale o práci nepřichází, naopak. Firma vytvořila jen za poslední dva roky tisíc nových pracovních míst a tím se zvětšila o více než třetinu.

Každá nová investice tak počítá s větší mírou automatizace. Před deseti lety v české AGC používali deset robotů, dnes jich je 74. Od loňska zkouší i jednoho kolaborativního, k tomu příští rok přibudou další. Do automatizace by během tří let mělo jít dalších sto milionů korun.

Skla z AGC jsou nejen na významné části nových evropských budov, ale i na řadě současných automobilů včetně škodovek Superb a Kodiaq nebo na Mercedesech a BMW. Nějaké sklo z Teplicka má zhruba každé šesté v Evropě vyrobené auto.