Velkolepý objev z roku 2011, kdy byla potvrzena pravost obrazu Krista od renesančního italského mistra Leonarda da Vinciho, má zítra dojít svého ocenění. Aukční dům Christie's zařadil pět set let starou malbu do své newyorské dražby.

Očekává se, že zájemci cenu vyženou v přepočtu nad částku dvě miliardy korun. Tím by se podobizna Ježíše Krista, kterou malíř nazval Spasitel světa dle jednoho z evangelijních označení Božího syna, stala nejdražším dílem starého umění prodaného na aukci. Dosud nejdražším obrazem v této kategorii je Rubensovo plátno Vraždění neviňátek, které se roku 2002 vydražilo v přepočtu za 1,6 miliardy korun.

Obraz Ježíše Krista je zařazen do středeční večerní aukce věnované poválečnému a současnému umění, ačkoli malba na ořechové desce patří do starého umění. "Sice vznikla přibližně před pěti sty lety, Leonardovo dílo ale má stále takový vliv, jako by bylo vytvořeno dnes," říká Loïc Gouzer z newyorské pobočky Christie's.

Neobvyklé zařazení umožní i neobyčejné setkání: Da Vinciho obraz se na dražbě potká s prací Andyho Warhola nazvanou Šedesát posledních večeří. Warholovo tři metry vysoké a devět metrů dlouhé plátno recykluje právě proslulou fresku renesančního mistra.

Leonardův obraz Krista vysoký 65 centimetrů se stal jednou z největších senzací posledních let. Nejprve se v roce 2005 objevil na malé regionální aukci v USA. Překrývala jej vrstva přemalby, a proto byl považován za jednu z mnoha dobových kopií. Jenže tehdy se také dostal do péče restaurátorů.

"Třásly se mi ruce, a když jsem šla domů, nebyla jsem si jistá, jestli neblázním," vzpomíná šéfka konzervátorského centra Newyorské univerzity Dianne Dwyerová Modestiniová na chvíli, když v roce 2007 z obrazu odstranila svrchní vrstvu a začala tušit, že se jedná o originál.

NEJDRAŽŠÍ SPASITEL SVĚTA

Obraz pak několik let zkoumali odborníci na dílo italského mistra. Na jeho pravosti se shodnou, rozchází se jen názory na dataci. Jedni míní, že jej da Vinci namaloval v 90. letech 15. století ještě v Miláně, a je tedy nejbližší fresce Poslední večeře, druzí zase odhadují, že Spasitele světa maloval až po roce 1500, tedy ve Florencii, kde vznikla i Mona Lisa.

Měkce modelovaná, tajemná tvář, dokonale provedená žehnající ruka a precizní kaskáda vlnitých vlasů jsou podle znalců typicky leonardovskými prvky. Kvalitativní převaha obrazu nad přibližně dvaceti známými kopiemi stejného díla je dle expertů zjevná.

Dokladů o pravosti shromáždil aukční dům Christie's hodně, opírá se také o důkladné srovnávání s obrazem Madona ve skalách ze sbírky Národní galerie v Londýně. Důkazem se stala i rytina od původem českého grafika Václava Hollara, který v polovině 17. století působil na anglickém dvoře jako kopista královské sbírky. Ukázalo se, že objevený obraz byl původně součástí kolekce Karla I.

Britský kunsthistorik Luke Syson spekuluje, že Leonardo možná svůj obraz namaloval pro francouzskou královskou rodinu a že jej do Anglie přinesla královna Henrietta Maria, když se v roce 1625 vdala za krále Karla I.

Obraz Krista se ze sbírky ztratil v roce 1763 a objevil se znovu až na začátku 20. století, kdy jej sir Charles Robinson − v domnění, že jde o kopii − prodal do sbírky historika umění Herberta Cooka. Existuje fotografie obrazu z roku 1912, na které má Ježíš přemalovanou tvář a vlasy. Z Cookovy sbírky bylo dílo prodáno na aukci v roce 1958 za pouhých 45 liber a pak se na dalších téměř padesát let opět ztratilo.

Jeho objevení a potvrzení pravosti před šesti lety završila výstava nazvaná Leonardo da Vinci: Malíř na milánském dvoře, kterou připravila Národní galerie v Londýně.