Mediální experti ANO napínají všechny síly, aby plán svého šéfa na sestavení "vlády odborníků" prezentovali jako vynucený. Mocipáni se s námi bojí jednat, opakuje Andrej Babiš svou tradiční jánošíkovskou písničku, tak to musíme zkusit sami s odborníky. Ve skutečnosti je menšinová vláda s "nepolitickými" experty tím nejlepším, co si Babiš může přát. Vzpomeňme na vlády Josefa Tošovského a Jana Fischera, dva úřednické kabinety z let 1998 a 2009−2010, které lámaly rekordy v popularitě. Tošovskému důvěřovalo 85 procent Čechů − nejvíce mezi všemi politiky 90. let −, a necharismatický statistik Fischer se o 15 let později dokonce málem stal prezidentem. Tak moc se v Česku cení, když někdo nepolitizuje a maká. Termín "vláda odborníků" je všeříkající: kdo by nechtěl, aby nám místo politiků vládli odborníci?

Babišovo ANO si na naší lásce k expertům postavilo živnost. Místo "strana" si říká "hnutí" a slibuje vlastně permanentní úřednickou vládu: dost bylo stran a politiků − teď přichází hnutí a jeho experti. Marketing ANO přitom staví na zjištění, které už v 90. letech učinil česko-britský antropolog Ladislav Holý: česká identita je založena na představě "přirozenosti". Češi si váží toho, co vnímají jako přirozené, a brání se tomu, co se jim jeví jako umělé. Stačí si vybavit vehemenci, s níž bojují proti politické korektnosti, tedy snaze mluvit tak, aby to druhé neuráželo, či zarputilý český antifeminismus. To vše jsou snahy ochránit "přirozený" stav věcí proti umělým novinkám, které přichází odněkud zvnějšku. Každá snaha o zavedení nových politických idejí je podezřelá. Proč problémy ideologizovat, když je můžeme prostě řešit? Proč politikařit? Copak není lepší neblábolit a normálně, přirozeně makat?

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Babiš si se svým ANO postavil živnost na naší lásce k odborníkům.
  • Místo "strana" si říká "hnutí" a slibuje vlastně permanentní úřednickou vládu.
  • A Češi na to slyší. Nechtějí se sami rozhodovat, nevěří novinkám odkudsi zvnějšku. Rádi vše přenechají expertům.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru