V nejziskovější české firmě včera začalo kolektivní vyjednávání. Odboráři dopředu avizovali, že budou chtít dvouciferný růst a že chtějí víc, než si stávkou vymohli jejich kolegové v bratislavském závodě Volkswagenu. Ti si díky třem postupným přídavkům během roku a půl polepší téměř o patnáct procent.

"Můj osobní odhad je, že mzdy ve Škodě by mohly růst klidně o dvacet procent," odhaduje šéf konfederace odborových svazů Josef Středula. Konkrétní požadavek škodováckých odborářů nezná, podle něj může být i mnohem větší než jeho odhad. Škoda ani její odboráři kolektivní vyjednávání do jeho ukončení nekomentují.

Argumenty na straně odborářů

Jednání o mzdách startuje v těchto dnech v mnoha firmách. Stávající dohody obvykle platí do konce roku, případně do prvních měsíců toho následujícího. Ačkoliv se průměrné mzdy v prvním pololetí letošního roku zvýšily meziročně o 6,5 procenta, chtějí odbory pro příští rok růst ještě vyšší.

14,2 procenta

O tolik vzrostou během roku a půl mzdy v bratislavském závodu koncernu Volkswagen. Odboráři Škody chtějí ještě víc.

Škoda patrně nebude jedinou firmou, která bude čelit takovým požadavkům. Optimismus odborářů je tento rok nebývalý, chtějí růst mezd výrazně překračující očekávanou inflaci, která by měla být mírně přes dvě procenta. Dvouciferná čísla nejsou v řadě firem výjimkou.

Odboráři ale letos mají řadu argumentů na své straně. Dobrým příkladem je právě Škoda. Prodává nejvíce aut v historii, prakticky každý měsíc oznamuje nový rekord. Rostou i její zisky. Loni vydělala 25 miliard korun po zdanění, přičemž její celkové mzdové náklady byly o více než miliardu nižší. Čísla za první tři čtvrtletí letošního roku ukazují, že se její finanční výsledky dál zlepšují. Továrny podniku nestíhají vyrábět a automobilka stále obtížněji hledá nové dělníky. Potýká se i s častými odchody těch, kteří na práci nestačí nebo jim nevyhovuje. Na jednom autě navíc vydělává zhruba třikrát více než sesterský Volkswagen, v něm jsou ale mzdy výrazně vyšší.

Rozhodne aktuální situace firem

Podle Středuly příští rok mzdy porostou v řadě firem dvouciferně. "V některých firmách nám říkají, že se vlamujeme do otevřených dveří, oni sami jsou ochotni mzdy navyšovat, aby si udrželi zaměstnance a byli atraktivní pro nové," popisuje Středula.

Očekávat plošný růst mezd ale podle viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara nejde. "Jsou firmy, které budou moci přidat ještě více než letos, ale také ty, které nebudou schopné zopakovat navýšení z letošního roku," popisuje. "O navýšení se bude rozhodovat uvnitř podniků podle aktuální ekonomické situace firmy," doplňuje.

Nejde ale jen o mzdy. Ve Škodě také začalo jednání o pracovní době. Vedení firmy se snaží maximalizovat výrobu, k tomu potřebuje co nejvíce vytížit soboty. To se odborářům nelíbí a snaží se o pouze dobrovolné víkendové směny.

Výsledek mzdového vyjednávání ve Škodě se dá očekávat na přelomu března a dubna. Bude klíčový i pro řadu podniků v blízkosti závodů automobilky. Hlavně její dodavatelé jsou často v pasti. Ceny mají zafixované v dlouhodobých kontraktech, Škoda jim ale často přetahuje zaměstnance, a nezbývá jim proto nic jiného než jim rovněž přidávat.