Konec klasických aut se spalovacími motory se blíží čím dál rychleji. Velká města, například Paříž nebo Madrid, se chystají zakázat vjezd vozům s dieselovými motory. Británie dokonce od roku 2040 zakáže prodej všech aut s benzinovým a dieselovým motorem. Důvodem je znečištění ovzduší − podle Evropské agentury pro životní prostředí kvůli nadměrným emisím každý rok předčasně zemře více než 450 tisíc Evropanů. A doprava patří mezi největší znečišťovatele.

K tlaku na výrobce se přidává i Evropská komise. Ta podle svého místopředsedy Maroše Šefčoviče ve středu navrhne, aby automobilky povinně vyráběly elektrická a další čistá auta. O konkrétním čísle nechtěl před zveřejněním návrhu mluvit. Podle zdrojů HN by to ale mělo být mezi 25 a 30 procenty z prodaných vozů každé značky. Kvótu by měly firmy splnit k roku 2030.

Jde především o elektrická auta, auta na vodík nebo na zemní plyn či o hybridy. Kvóty na jejich podíl na trhu začnou platit, pokud s tím budou souhlasit i země EU a europoslanci.

Benzin a nafta tu budou ještě nejméně 40 let, s nabíječkami ale počítáme, říká viceprezident MOL Ferenc horváth

"V Evropě se musíme vyhnout tomu, co se stalo Nokii nebo Kodaku," řekl HN Šefčovič v narážce na firmy, které ve svém oboru dominovaly, ale poté je smetla konkurence, protože zaspaly při vývoji nových technologií. Podle Šefčoviče teď podobné hrozbě čelí i evropský automobilový průmysl. Například americká firma Tesla nebo čínské automobilky se do výroby elektroaut pustily s větším elánem než Evropa.

Autoprůmysl přitom v zemích EU zaměstnává 12 milionů lidí. "Je to strategické odvětví. Je v našem zájmu, abychom v něm zůstali lídry i v následujících desetiletích," říká Šefčovič.

Kromě toho Brusel ve středu předloží také nezávazné návrhy na to, jak by se měla rozšířit síť dobíjecích stanic pro čistá auta. Šefčovič chce, aby státy EU mohly pro jejich budování například jednodušeji použít peníze ze společného evropského rozpočtu.

Automobilky působící v Česku zatím návrhy nechtěly komentovat, protože ještě není známa jejich konečná verze. Obecně ale tvrdí, že plán dostat na silnice čistší vozy podporují.

Škoda Auto nezávisle na návrzích Evropské komise plánuje, že každé čtvrté auto, které prodá, bude buď elektrické, nebo hybrid. Napřesrok představí první Škodu Superb ve verzi plug-in hybrid, což je auto, jehož baterie lze dobít i ze zásuvky. Do roku 2025 pak Škodovka připravuje uvedení čistě elektrických modelů. Firma Hyundai zase zdůrazňuje, že "byla první, kdo spustil sériovou výrobu aut s vodíkovým pohonem" a je pro jakékoliv "realistické výzvy".

Závazné kvóty na čistá auta ale odmítá Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Zastává názor, že "vztah lidí k autům s těmito pohony se v rámci EU výrazně liší". Odvolává se na fakt, že elektrické vozy jdou vzhledem k vyšší ceně výrazně víc na odbyt v bohatších zemích, které na jejich nákup navíc často poskytují dotace. Ty ale fungují například i na Slovensku. Lidé tam při nákupu elektrického auta dostanou dotaci pět tisíc eur, tedy skoro 130 tisíc korun.

Česko zatím žádné dotace na nákup aut s alternativními pohony pro fyzické osoby nezavedlo, i když o tom současná vláda uvažovala. Žádat o dotace mohou jen obce a kraje. Podle ministerstva životního prostředí je elektromobil asi o 200 až 300 tisíc korun dražší než srovnatelné auto s klasickým pohonem.

Komise zdůrazňuje, že v roce 2030, kdy mají její návrhy začít platit, bude situace díky technologickému vývoji nejspíš jiná. Zároveň odmítá, že by se snahou prosadit čistá auta svévolně vměšovala do fungování trhu. Návrh předkládá proto, že od zemí EU dostala za úkol přijít s řešením, které by omezilo emise škodlivých plynů z dopravy.

Šefčovič tvrdí, že řada automobilek jeho návrhy podpoří. "Nejlépe to vystihl generální ředitel jedné evropské automobilky, který řekl, že vizí jeho firmy je trojitá nula: nulové emise, nulové zácpy a nulový počet nehod," uvádí Šefčovič s tím, že s nástupem elektrických aut půjde ruku v ruce i rozvoj samořiditelných vozů.

Také v této oblasti je nejdál americká Tesla − a nikoliv některý z evropských výrobců.