Toyota letos slaví dvacáté výročí zahájení produkce Priusu, prvního velkosériového hybridního auta na světě. Hromadný nástup ekologických aut však zažívá svět teprve nyní. Nejen v reálném provozu, jako například v "zelené" Kalifornii, ale především v legislativě. Nejprve to byla Čína, která oznámila, že od roku 2019 budou muset výrobci prodávat minimálně 10 procent své produkce s alternativním pohonem. Teď chce Evropská komise prosadit, aby v roce 2030 mělo až 30 procent prodaných aut v EU čistý pohon.

Automobilky bezpochyby povinnou kvótu splní. Jenže legislativní a technický pokrok ještě nezaručí, že skutečně na ulicích převáží ekologičtější varianta. Ve skutečnosti se elektromobily prosazují obtížně a výhradně tam, kde jejich majitelé dostávají finanční podporu. Krásně to ukázal případ Hongkongu, který skončil s dotací nákupu Tesly a prodeje potom klesly k nule. Nebo třeba bohaté Dánsko, jež po nástupu nové vlády na podzim 2015 začalo postupně omezovat velkorysou podporu pro elektrovozy, čímž se jejich prodej na tamním trhu propadl o 60,5 procenta. Vláda se proto rozhodla útlum podpory poněkud zpomalit.

V Česku vláda nákup elektrovozů nepodporuje vůbec. Ze 132 778 vozů prodaných v letošním prvním pololetí mělo hybridní či elektromotor jen 1492, zhruba jedno procento. V Norsku je to třetina. O auta s alternativním pohonem mají sice Češi zájem, jenže pouze teoretický. Podle nedávného průzkumu KPMG jej vyjádřilo 66 procent respondentů, skutečných fanoušků ekologických aut je ale pouze 13 procent a ještě méně lidí si "čistý" vůz skutečně koupí. V praxi je český vozový park čím dál starší, průměrné stáří auta v automobilové velmoci Evropy už přesáhlo 15 let.

Při rychlosti a schopnosti českých vlád zavádět opatření na podporu čehokoliv s mnohaletým zpožděním a většinou ve chvíli, kdy je nikdo už nepotřebuje (například kurzarbeit), se dá předpokládat, že dotace na nákup elektroauta kabinet schválí někdy kolem roku 2050. Tedy v době, kdy budou autobazary zaplaveny starými hybridy, kterých se Západ bude snažit zbavit, stejně jako se nyní zbavuje ojetin se spalovacím motorem. České automobilky zahraničních majitelů budou v té době na technologické špičce a je dost možné, že výroba elektromobilů bude dokonce dominovat. Čistá výroba ovšem nezaručí, že Česko nezůstane evropským autoskanzenem.