Martin Kasa rád narušuje zaběhnuté byznysové pořádky. S e-shopem Kasa.cz byl jedním z průkopníků nakupování po internetu v Česku, pak digitalizoval prodej vstupenek na koncerty a v roce 2013 s bratrem Petrem rozjel webovou lékárnu Pilulka.cz. Po čtyřech letech se jejich startupový projekt pořádně rozrostl − tři desítky vlastních kamenných lékáren, čtyřicet franšízových a e-shop letos dohromady vygenerují tržby přes miliardu korun. "Rosteme o více než 70 procent. Jsme nad plánem," raduje se sedmatřicetiletý podnikatel, který na prodeji portálu Kasa.cz vydělal v minulosti stovky milionů.

Letos pod svá křídla chtějí Kasovi získat několik dalších lékáren, aby se přiblížili stovce. A příští rok plánují po Slovensku, kde už se svým e-shopem fungují, expandovat i do Rumunska: "Připravujeme společný podnik s lokálním partnerem, provozovatelem velké sítě lékáren, budeme jeho on-line částí. Samozřejmě přemýšlíme i o dalších zemích, ale nic zatím není hotové, je to v rovině úvah. Rumunsko je ovšem jistota."

Kromě bratrů Kasových jsou významným akcionářem Pilulky.cz také lidé kolem investiční skupiny Wood & Company, vedené známým finančníkem Janem Sýkorou. Ti do e-lékárny, jež ve svém webovém obchodu nabízí kolem 19 tisíc produktů, vstoupili v roce 2015, menšinový podíl získali za několik desítek milionů korun. "Loni jsme na konci roku udělali druhé interní kolo, které bylo objemově několikanásobkem první investice. Účastnili se toho ale v podstatě jen stávající akcionáři. Struktura se nemění," vysvětluje Martin Kasa, jak firma získala prostředky na expanzi.

1,1 miliardy

by měly být letošní tržby skupiny lékáren a e-shopu Pilulka.cz.

Kvůli tomu, že rozvoj společnosti je částečně hrazený z bankovních úvěrů, se Pilulka.cz nemohla rozšiřovat tak rychle, jak by její zakladatelé chtěli: "Za loňský rok jsme už byli v plusu, což nás sice těší, ale dovedu si představit, že bychom rostli ještě rychleji na úkor zisku. Jenže máme i financování bankou a tam je podmínkou, že budeme v černých číslech. Musíme generovat zisk."

Ačkoliv Martin Kasa a spol. platí za průkopníky na on-line trhu s medikamenty, konkurence jim sílí. Už před časem začala volně prodejné léky přes internet nabízet například i největší lékárenská síť v regionu, Dr. Max ze skupiny Penta.

I ta si dynamiku webu pochvaluje. "Řádově jde o malá procenta na celkových tržbách, ale v meziročním srovnání o růst bezmála 300 procent. Velmi se nám tento způsob distribuce osvědčuje," tvrdí šéf komunikace Dr. Max Michal Petrov. Dodává, že podobně jako u Pilulky.cz si Češi vedle základních léků hodně objednávají také dětské zboží a výživové doplňky.

Na trhu bude ale ještě těsněji. Během podzimu chce léky začít prodávat i lídr v on-line dodávkách potravin Rohlík.cz. Martina Gregorová, mluvčí služby, za níž stojí známý internetový podnikatel Tomáš Čupr, HN upozornila na oznámení, které firma nedávno poslala svým klientům: "Podzim už je tady, chřipková sezona se blíží a taky různé rýmičky, kdy se vám ven do zimy pro medicínu opravdu, ale opravdu nechce. Už správně tušíte, že pro vás na Rohlíku brzy otevřeme lékárnu?"

Zásadní proměnou tuzemský on-line obchod s léky ale projde, až se úplně rozvolní jeho pravidla. Podle zákonů je nyní možné přes e-lékárny prodávat jen volně dostupná léčiva, ta na předpis jsou určena kamenným lékárnám, pro něž představují až dvě třetiny tržeb. V Německu či Nizozemsku už taková restrikce skončila a brzy zřejmě dojde i na Česko.

"Je to nevyhnutelné, internetový prodej je trend. Kamenné lékárny se tomu brání, ale v nedaleké budoucnosti se to změní, debatujeme o tom," naznačuje náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula.

A Martin Kasa z Pilulky.cz mu přitakává: "Jsme připraveni. Víme, že to přijde."