Hlavní město odvrátilo hrozbu více než půlmiliardové platby firmě Alcor Holdings CZ za nájem pozemků, na kterých stojí páteřní komunikace. Rozhodl o tom Obvodní soud pro Prahu 10, když z požadovaných 508 milionů korun nájemného přiznal firmě s dubajským vlastníkem jen 13 milionů.

Příběh začal v roce 2010, kdy Alcor začal skupovat pozemky pod pražskými silnicemi. Za desítku pozemků o celkové rozloze 1,8 hektaru zaplatil 22 milionů korun.

Jen tři dny poté, co v roce 2011 koupil poslední pozemek, se pokusil investici zhodnotit. Na město podal žalobu, v níž se domáhal nájemného za silnice, které na pozemcích stojí, což je především Jižní spojka. Částka jen ke konci roku 2015 dělala 508 milionů korun, tedy mnohonásobně víc, než byla investice.

508 milionů

korun požadovala firma Alcor Holdings CZ od Prahy za nájem pozemků pod silnicemi.

"Je to jednoznačně v rozporu s dobrými mravy," říká advokátka Světlana Zvolánková, která Prahu zastupuje. Podle soudkyně Moniky Spáčilové ale o rozpor s dobrými mravy nejde, protože město pozemky opravdu užívalo, aniž se vypořádalo s vlastníky. "S ohledem na to, že se jedná o užívání dlouhodobé, nemůže být řeč, že by plnění bylo požadováno v rozporu s dobrými mravy," uvedla. Požadavek Alcoru ale označila za přemrštěný.

Firma požadavek vysvětlovala tím, že chce 10 korun za metr a den, tedy stejnou sumu, kterou chce hlavní město, když samo pronajímá svůj pozemek − například pro stánky trhovců. Soud ale vyšel z ceny, kterou určily znalecké posudky. Navíc poukázal na limit, který pro podobné případy stanovil výměr ministerstva financí.

Je přitom pravděpodobné, že firma stejně nakonec vydělá násobek toho, co do obchodu investovala. Město navrhuje, že uvedené pozemky od firmy koupí. Rada již na návrh radního Karla Grabeina Procházky (ANO) odhlasovala cenu 32,3 milionu korun. Do té doby může navíc Alcor dál požadovat, a zřejmě úspěšně, nájemné více než dva miliony ročně.

Navíc firma zkouší ještě jednu cestu − podobnou sumu chce získat od státu. Mateřská společnost Alcor Holdings se sídlem v Dubaji loni v létě oznámila ministerstvu financí, že bude požadovat půl­miliardové odškodné za zmařenou investici, protože město odmítá uzavřít nájemní smlouvu na uvedené pozemky. "Do této chvíle však žalobu nepodala," uvedl mluvčí ministerstva Jakub Vintrlík.

Zjistit, koho napadla myšlenka, jak vydělat na úkor hlavního města, není snadné. Skuteční vlastníci se skrývají za právníky.

Majoritním vlastníkem byl až do loňského února prostřednictvím mateřské firmy dubajský právník Yann Mrazek, který se specializuje na ochranu a správu majetku. Ten svůj 99procentní podíl v Alcor Holdings CZ podle zápisu z valné hromady prodal firmě ­Mizar Ltd zapsané také v Dubaji. Je otázka, zda to nebyl jen "vtipný" zastírací manévr právě kvůli oznámené arbitráži − Alcor a Mizar jsou jména dvojhvězdy v souhvězdí Velké medvědice. HN Mrazka oslovily e-mailem, ale neodpověděl.

Žalobu v červnu 2011 podávala advokátka Kateřina Richterová, která je v současnosti jednoprocentním vlastníkem společnosti. Ani ta není sdílná. "Nemám potřebu ani svolení to komentovat," uvedla. "Je to úplně jednoduchý spor, který byl způsoben nějakým postupem žalovaného," říká a naráží na předrevoluční praxi, kdy se stavěly silnice i budovy bez ohledu na to, kdo pozemky pod nimi vlastní a zda s tím souhlasí.

S přispěním Tomáše Maci.

jarvis_59dfadab498e2987e1a33869.jpeg
Společnosti Alcor Holdings CZ patří například pozemek u sjezdu z Rozvadovské spojky do Jeremiášovy ulice ve Stodůlkách.
Foto: Google Maps
jarvis_59dfadab498e2987e1a3386d.jpeg
Alcor má také několik tisíc metrů čtverečních kolem nájezdu Jižní spojky na Průmyslovou ulici ve Štěrboholích.