Jak se cítíte?

Dostavuje se únava, ale celkově mne veletrh nabíjí pozitivní energií a nápady, co a jak zlepšit a jak bude vypadat veletrh příští rok.

Co Vás obzvláště letos těší?

Že veletrh vyrostl, zhmotněl, je více exponátů, více nových firem, že se mu daří. Přiznám se vám k tomu, co jsem ještě nikdy nikomu neřekl. Totiž, že před tak pěti šesti lety jsem začal pochybovat, jestli veletrh jako médium není skutečně překonán, jestli dává ještě smysl. Jestli není telefonní budkou, které vymizely, protože všichni máme mobily. Ale není tomu tak. Potřebný je. To mě těší.

Jistě Vás těší i velká mezinárodní účast včetně účasti Indie. Jak ji hodnotíte?

Hodně zdůrazňujeme Indii, ale letos je silně zastoupena i Jižní Korea, dvě velmi důležité čínské provincie Shenzen a Zhejiang, roste účast tureckých firem, Ruska. Je zde Tatarstán. Jsou zde nové známé americké a japonské firmy, byť přes česká nebo evropská zastoupení. Německou, rakouskou, švýcarskou, francouzskou, italskou účast bereme jako samozřejmost. Žádný veletrh v Česku, ale ani ve Vídni či Poznani takovou zahraniční účast nemá.

Jaké jsou podle Vás největší klady, které má tato největší veletržní akce?

MSV Brno se vyprofiloval jako odborný veletrh průmyslových technologií. Má obrovskou gravitaci. Je až neskutečné, že na relativně tak malou ekonomiku zde existuje veletrh, který skutečně nemá ve střední Evropě obdoby. Ve střední Evropě lepší veletrh nenajdete. Pro mne to je naplnění úkolu a vize středoevropského veletrhu, se kterou jsem se na BVV v roce 2016 vrátil. Naučili jsme všechny říkat, že MSV je nejdůležitější průmyslový veletrh střední Evropy, ale ona je to navíc pravda.

Za Vašeho působení jako generálního ředitele se Veletrhy Brno znovu zvedly z deprese, způsobené hospodářskou krizí, přežily výměnu majitele...

Firma byla po všech stránkách konsolidovaná a stabilizovaná před výměnou hlavního akcionáře. To byla fáze první. Přechod nového vlastnictví nebyl proces úplně jednoduchý. Vlastnictví města bylo to nejlepší ze všech špatných řešení. Nyní jsem se stal trošku i politikem, protože názory některých komunálních politiků někdy neodpovídají realitě a potřebám firmy, tak je třeba neustále něco vysvětlovat. To dříve nebylo. A vyargumentovat různé nerelevantní názory, mýty a spekulace nebývá lehké. V době recese manažeři vše svádějí na externí vlivy, v době ekonomického růstu přisuzují výsledky firmy sobě. Já upřímně říkám, že nám nyní nahrává ekonomická situace a že firma byla dobře nastavená i dříve, i když nám štěstí nepřálo.

Lze vůbec ocenit společnost Veletrhy Brno? Jaká je třeba hodnota této značky?

Nechali jsme si ocenit značku a logo Veletrhy Brno. Byli jsme sami překvapeni, že znalecký posudek ocenil značku BVV a logo Veletrhy Brno na 340 milionů korun.

Máte metody, jak moderovat zájem návštěvníků? A čím působíte zejména na odbornou veřejnost, aby vyhledávala vystavující firmy?

Máme rozsáhlé databáze. Spolupracujeme přímo s vystavovateli, kteří nejlépe znají svoje zákazníky, které chtějí na veletrh pozvat. Veletrh není jen o nových kontaktech, ale i o udržování a péči o stálé zákazníky. Jsem rád, že mizí billboardy kolem dálnic, protože je to neefektivní propagace veletrhu. Vystavovatelé měli bohužel pocit, že pokud nejsme na billboardech, tak veletrh není vidět. To není nikde na světě. Odborná veřejnost, to jsou databáze a přímá komunikace, ne billboardy.

Lze ovlivňovat návštěvnost během veletržního týdne?

Ovlivnit návštěvnost během veletrhu teoreticky jde nastavením výše vstupného. Ale ani to moc nefunguje. Nejvyšší návštěvnost MSV je tradičně v úterý, ve středu a také ve čtvrtek. První a poslední den je nižší. Uvažovali jsme o zkrácení veletrhu, ale hlavní vystavovatelé nás požádali, abychom to nedělali, protože mají nasmlouvané schůzky na pět dnů a jsou plně angažováni. Vždy je první a poslední den a ty mají záhadně nižší návštěvnost. Návštěvnost může pozitivně či negativně ovlivnit počasí. Záhadou je, že statistika u všech našich veletrhů je den po dnu v meziročním srovnání téměř stejná. Nikdo mi dosud nevysvětlil, čím to je, ale je to tak.

Příští ročník bude jubilejní. Jubilovat ale bude i republika a Vaše firma se to chystá i důstojně připomenout. Jak?

90 let výstaviště a 60 let veletrhů, 100 let česko-slovenské státnosti, s čímž má výstaviště i přímou historickou souvislost, jsou samozřejmě výročí, která je třeba připomenout. Nechystáme nic pompézního, ale máme vizi výstavy "velkých československých průmyslových značek" při MSV 2018 a samozřejmě partnerství Slovenska. Za rok si řekneme, zda to byla vize nebo moje halucinace.

Padesát devět let - to je už zralý věk. Kolik z nich jste - s letošním MSV - zažil Vy?

Když pominu mezidobí 13 let, které jsem strávil v diplomacii v zahraničí, tak to bude nejméně 28 strojírenských veletrhů, které jsem přímo či nepřímo ve firmě zažil. Doba se změnila, dříve všichni dělali všechno, teď někteří kolegové nemají s MSV nic společného. Jako generální ředitel prožívám osmý "strojírák". Před veletrhem jsem všem říkal, že jsem v klidu, ale úplně pravda to není. Moc dobře nespím. Pořád vidím řadu větších či menších nedostatků, které mohou někomu pokazit celkový dojem. Stále je co zlepšovat.