Necelé dva týdny před sněmovními volbami se politici přou, zda povolit v Česku těžbu lithia, a pokud ano, tak kdy a komu. Strany se teď předhánějí v tom, kdo vydá silnější vyjádření k memorandu, které minulý týden podepsalo ministerstvo průmyslu a obchodu s australskou těžařskou společností European Metal Holdings.

Strategický kov, jehož spotřeba pro výrobu baterií a akumulátorů v nejbližších letech poroste, přitom budou v nejbližší době potřebovat také české firmy a další projekty napojené na českou ekonomiku.

O lithium tu přece vůbec nejde

U Havířova má během pár dnů začít stavba nové továrny na baterie. V halách za miliardu korun hodlá během dvou let firma HE3DA využívat vlastní revoluční objev k výrobě baterií a energetických bank. "Zpočátku budeme muset brát lithium jinde. Ale je pro nás strategickou surovinou," řekl ředitel společnosti HE3DA a zároveň autor vynálezu Jan Procházka.

Podle něj je třeba kritizované memorandum brát tak, že se stát pokusil zajistit domácí surovinu a to se podařilo. "To považuji za náš veliký úspěch," uvedl Procházka.

Jeho firma dokázala vyvinout dva nové typy baterií, buď s vylepšenou kapacitou, nebo s kratší dobou dobíjení. První typ bude sloužit zejména k ukládání většího množství energie, druhý budou využívat majitelé elektromobilů a dalších elektrických zařízení, která vyžadují krátkou dobu nabíjení.

To vše ale bude podle Procházky reálné jen v případě, že stát nebude překážkou v cestě novým technologiím. "Mám vážnou obavu, aby politici v rámci předvolebního boje nepoškodili českou ekonomiku tím, že o několik let odloží těžbu," řekl Procházka.

Tématem těžby lithia v Česku se dnes bude zabývat Senát a v pondělí sněmovna. Zákonodárci budou posuzovat podpis memoranda mezi ministerstvem průmyslu a australskými těžaři. V pondělí také hodlá hlavní autor projektu továrny na baterie a zároveň její investor Radomír Prus poklepat na základní kámen budoucí fabriky.

"Chápu, že před volbami má každý potřebu na sebe řvát, ale měli by to nechat na odbornících," řekl Prus. Podle něj jsou současné politické hry nešťastné, protože všem jde sice o dobrý záměr, ale mají nedostatek informací.

Těžbu považuje za přínosnou Komora obnovitelných zdrojů energie. "Těžba je dobrá příležitost pro českou ekonomiku. Nešťastnou politickou odbočku a kritiku podpisu memoranda raději ponecháme stranou," uvedl předseda komory Štěpán Chalupa.

Podle Pruse nejsou žádné důvody k obavám, že by vytěžené lithium končilo jinde než v českých podnicích. Ty surovinu využijí k výrobě baterií a dalších elektronických zařízení. Na lokalitě Cínovec se údajně nacházejí tři procenta světových zásob rudy. "Australané by byli blázni, kdyby surovinu vozili někam do Číny, když ji prodají hned za rohem," dodal Prus.

"Vyzývám raději k uklidnění horkých hlav, ať místo hádek ve sněmovně politici přijedou k nám do Suché, bude to mnohem účinnější a užitečnější pro Českou republiku. Hádky ničemu nepomůžou," dodal investor.

Plánovaná továrna přitom není jediným důvodem, proč by se měli politici věnovat budoucnosti zpracování lithia vytěženého v Česku. MF Dnes včera uvedla, že česká automobilka Škoda Auto dostala od mateřské firmy zakázku na výrobu baterií pro elektromobily. Výroba baterií by měla nahradit upadající zájem o dieselové motory a naopak podpořit uspokojení rostoucí poptávky po elektromobilech.

Mluvčí továrny Zdeněk Štěpánek potvrdil, že automobilka chce do roku 2019 představit první model Superbu s hybridním pohonem. Do roku 2025 má přibýt dalších pět ryze elektrických automobilů. Ty všechny budou potřebovat baterie, pro něž je lithium nezbytnou výrobní surovinou. "Zásadní změna ve výrobním programu se odráží v nezbytných opatřeních ve výrobě, tak aby byla automobilka připravena na éru elektromobility," uvedl Štěpánek.

Podobný vývoj lze sledovat po celém světě. Například výrobce elektromobilů Tesla hodlá vybudovat v Evropě obdobnou Gigafactory, jakou dokončuje v Nevadě. Firma se tak chce stát druhým největším výrobcem na světe.

Peníze do vývoje baterií investuje také Čína. Země oznámila, že do roku 2020 hodlá zdvojnásobit produkci baterií pro elektromobily.