Statisíce začínajících podnikatelů se sem hrnou z celého světa, aby tu zkusily své štěstí. Chtějí zopakovat úspěšné byznysové příběhy technologických obrů, jako jsou Facebook, Apple či Google, kteří odsud vzešli. Málokdo ale v globálním centru inovací, kalifornském Silicon Valley, ležícím v těsném sousedství San Franciska, uspěje.

Jak těžké je se tu prosadit, se před několika dny přesvědčili i zástupci 20 tuzemských start-upů. Ti do San Franciska za podpory vládní agentury CzechInvest vyjeli na celosvětovou startupovou konferenci TechCrunch Disrupt, na níž své výrobky i služby představili zdejším investorům a možným obchodním partnerům. Vyslechli si také rady a postřehy svých úspěšných českých předchůdců, kteří se zde již uchytili.

"První rok jsem tu strávil, aniž se naší firmě něco významného povedlo. Až pak jsme podepsali první zakázku," říká David Semerád, šéf firmy STRV. Ještě před třemi lety jeho společnost vyvíjející mobilní aplikace nikdo neznal. Pak se ale Semerád vydal do Silicon Valley a po roce nezdarů zde jeho STRV postupně slavila úspěchy s mobilní seznamkou pro gaye jménem Surge nebo aplikací určenou německým aerolinkám Lufthansa.

Příklad STRV je ovšem výjimečný. Podle místního zástupce CzechInvestu Miroslava Tenkla uspěje v Silicon Valley jen asi pět procent českých start-upů, které se tam pokusí prorazit. Ani ti úspěšní se ale nemohou těšit na poklidné prožívání amerického snu.

"Kvalita života je tu v porovnání s Českem nižší. Za sociální či zdravotní služby se musí platit, zatímco doma to za vás řeší stát. Například porod tady může stát kolem 23 tisíc dolarů. Výjezd sanitky zase 2500 dolarů," uvádí Filip Chytrý, manažer místní pobočky českého antiviru Avast.

"Na světě ale není lepší místo pro byznys a pocit sebenaplnění než Silicon Valley, kde mohou start-upy spolupracovat s globálními lídry v inovacích," doplňuje ho Ondřej Homola, šéf dalšího z úspěšných česko-amerických start-upů Lifeliqe. Ten na svých naučných počítačových programech spolupracuje třeba s Microsoftem.

Draze vykoupený úspěch

Důvod, proč se do Silicon Valley za byznysem stahují statisíce start-upů z celého světa, je podle Homoly zřejmý. "Tady celé startupové hnutí začalo. Investiční fondy tu vědí, jak se postavit ke start-upům ze všech různých odvětví byznysu, a vedle silného kapitálu zde skvěle funguje i marketing," popisuje.

Odvrácenou tvář byznysového centra však představuje zdejší silná konkurence, která mezi start-upy panuje. V sedmimilionové sanfranciské aglomeraci podle odhadů žijí až dva miliony lidí, kteří se živí moderními technologiemi, polovinu z nich tvoří cizinci. V konkurenci korporátních obrů, jako je Google či Facebook, je pro nově příchozí firmy téměř nemožné v okolí města sehnat kvalifikované pracovníky. Kvůli koncentraci chytrých IT mozků, které pobírají ty nejvyšší platy, navíc San Francisko platí za nejdražší město Ameriky.

"Bydlení tu vyjde na tři až šest tisíc dolarů měsíčně, což musíte skousnout. Když se pak chcete dostat někam do podnájmu, musíte se často zapsat do pořadníku s šedesáti dalšími lidmi, kteří jsou takovou sumu ochotní zaplatit. Vlastník bytu se pak rozhoduje podle platební historie zájemců. V té ovšem jako Čech nemůžete uspět," vysvětluje Homola.

Jeho slova doplňuje Semerád z STRV. "Já mám sice pracovní vízum, manželka tu ale pracovat nesmí, a k tomu ještě máme malé dítě," vypráví. "I přes můj solidní manažerský plat sotva uživím rodinu. Navíc nás v budoucnu čeká školka, za kterou se platí až 2500 dolarů měsíčně," uvádí podnikatel, který by přesto svůj život v Silicon Valley za ten v Česku nevyměnil. "Lepší je jezdit po Silicon Valley na kole než v Česku v bavoráku. Lepší místo pro startupový byznys na světě zkrátka není," myslí si Semerád.

Firma, která předčí i Teslu

Souhlasí s ním i někteří zástupci tuzemských firem, jež se sem vydaly na zmíněnou konferenci Disrupt a doufají v úspěch amerického podnikání.

Mezi největší naděje české byznysové reprezentace se řadí třeba start-up Battswap, který velkým firemním flotilám nabízí rychlou výměnu baterií jejich elektromobilů. Firma podnikatele Radka Janků v tom předčí i amerického konkurenta Tesla Motors. "V USA náš systém pro elektrické vozy využívá třeba přístav v Los Angeles," říká Janků, jehož Battswap o partnerství jedná také s automobilkami Ford či Nissan.

To pražskému Leadspickeru se jedno takové partnerství během sanfranciské akce podařilo rovnou vyjednat, když si plácl s Googlem. "Naše práce spočívá v provádění digitálních datových analýz pro startupové akcelerátory. Vyhledáváme jim vhodné start-upy do jejich rozvojových programů," vysvětluje spoluzakladatel firmy Vlastimil Vodička. "Podobně bychom měli spolupracovat i s akcelerátorem Google Launchpad, což je pro nás velmi prestižní," podotýká.

I takové spolupráce s předními technologickými společnostmi světa ovšem mohou být pouze dočasné a záleží na tom, zda na nich začínající podnikatelé dokážou založit dlouhodobé úspěchy.

Často přitom musí spoléhat i na trochu drzosti, jak dokazuje příběh vzdělávací firmy Lifeliqe Ondřeje Homoly, jehož kolega náhodou "ulovil" exšéfa Microsoftu Steva Ballmera. "Kolega se vetřel na jednu akci, kde Ballmer přednášel, a po ní ho provokativně oslovil: Jak chcete ve vzdělávání bojovat s Applem, který má v tomhle směru plno skvělých věcí a vy skoro nic? A Ballmer mu odvětil, že je to skvělá příležitost pro naši firmu, abychom s tím Microsoftu pomohli," vypráví podnikatel.

Homola věděl, že by Microsoft mohl poskytnout desítky tisíc dolarů na rozvoj jeho společnosti. "Vydání takové sumy by ale při složitém schvalovacím kolečku uvnitř takové korporace trvalo klidně až půl roku, a tak jsme peníze odmítli. Raději jsme si u nich řekli o pomoc s propagací našeho softwaru a toto partnerství nám přineslo mnohem více než peníze," dodává zástupce Lifeliqe.

Podle něj takový příklad dokazuje, že i začínající technologické firmy mají šanci v Silicon Valley uspět, pokud jsou dostatečně sebevědomé.

Partnerem tématu je Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest

jarvis_59dba8ef498e2987e18e5109.jpeg
Napodobit úspěchy firem jako Apple a Google, které vzešly z blízkého Silicon Valley, pro ně ale bude velmi obtížné.
Foto: HN – Jan Úšela
jarvis_59dba8ef498e2987e18e510d.jpeg
V globálním centru start-upů uspěje jen asi pět procent firem z Česka.
Foto: HN – Jan Úšela