Projekční společnosti Sudop Praha se teprve jako čtvrté zahraniční firmě podařilo proniknout na německý trh s železničními projekty. Na něm se dosud vyjma tamních projektantů dokázaly prosadit pouze dvě rakouské a jedna italská společnost.

"Ačkoliv se jedná o zakázky menšího rozsahu, představují pro nás důležitý krok. Otevírají nám dveře na německý trh," říká generální ředitel společnosti Sudop Praha Tomáš Slavíček.

První zakázkou je projekt na obnovu železničního mostu Mühlgraben poblíž Frankfurtu nad Mohanem, druhou pak projekt na přestavbu nástupišť v železniční zastávce Oestrich-Winkel v Hesensku. Hodnota každé zakázky činí v přepočtu 1,5 milionu korun.

81,3 mil. Kč

činil čistý zisk společnosti Sudop v roce 2016. Letos očekává horší finanční výsledky.

Kromě Česka, kde aktuálně Sudop projektuje například část dálnice D3 či pracuje na modernizaci železniční tratě z Vokovic do Sudoměřic, působí firma v Polsku a na Slovensku. Po jednom projektu měla v Bulharsku a v Kyrgyzstánu.

Německý trh patří z pohledu nároků na kvalitu a zkušenosti k těm s vůbec nejpřísnějšími podmínkami. Aby se Sudop mohl o zakázky u největšího železničního dopravce Deutsche Bahn ucházet, musel projít složitým procesem takzvané prekvalifikace. Tu je potřeba získat pro jednotlivé obory zvlášť − například pro projektování mostů nebo trakčního vedení. Získání certifikátu trvá i několik let.

"Systém prekvalifikace však zkracuje a zjednodušuje výběrová řízení, protože pro jednotlivé zakázky není potřeba opakovaně předkládat totožné dokumenty," popisuje výhody Slavíček.

Cílem společnosti je v Německu dosáhnout na velké zakázky. Jen letos se v sousedním státě účastnila dvanácti výběrových řízení. Pokud se chce firma v Německu skutečně etablovat, musí navýšit počet zaměstnanců. Nyní zaměstnává 300 projektantů v Praze, Hradci Králové, Ústí nad Labem, Plzni, ve Varšavě a Sofii. Tito lidé zatím malé projekty v Německu pokrývají. Na velké zakázky by však současný počet lidí nestačil.

"V Německu bychom chtěli mít několik desítek zaměstnanců. Zatím se nám tam ale projektanty nedaří najít," přiznává Slavíček a dodává, že jednou z možností je akvizice některé z tamních projekčních společností.

O projektanty v současné době není nouze pouze na německém trhu práce. Nedostatek jich je také v Česku. Podle posledních údajů analytické společnosti CEEC Research jsou tuzemské projekční kanceláře vytížené na 96 procent. Zatímco mezi lety 2010 a 2014 se výrazně omezila především příprava velkých dopravních staveb, v posledních dvou letech zakázek výrazně přibylo a projektanti nestíhají. V Česku jsou projekty navíc častěji napadány občanskými sdruženími, což firmám přidělává práci. V částečné zlepšení stavaři věří díky nedávno schválené novele stavebního zákona. Výrazně lepší situaci a zrychlení výstavby i projektování však čekají až od úplně nového zákona, na kterém již ministerstvo pro místní rozvoj pracuje.

Přestože jsou projektanti vytížení, Sudop očekává, že bude mít letos paradoxně o něco slabší finanční rok. Firma má hodně projektů v počáteční fázi a řada se jich bude fakturovat až v roce 2018. Ten by mohl být pro firmu naopak silný.