Jaké hlavní přínosy si mohou zákazníci slibovat od spolupráce se Siemens, kdyby s vámi přecházeli k tzv. Továrně 4.0?

Přínos digitálního portfolia Siemens pro průmysl vidíme hned v několika oblastech: snížení doby uvedení výrobku na trh, zvýšení flexibility a efektivity, a to řádově až o desítky procent, a v neposlední řadě také zvýšení kvality. Například výroba automobilů Maserati Ghibli: zkrácení doby uvedení nového modelu na trh na 16 měsíců a o 30 % snížení času na vývoj tohoto modelu. Počet vyrobených aut se zvedl 3x. V případě výrobků Canon snížení doby uvedení nového výrobku na trh o více než 30 %. Digitální závod Siemens v německém Amberku dosahuje 99,99% kvality výroby při zavedení digitálních řešení Siemens. Dalším příkladem zvýšení flexibility výroby s digitálním řešením Siemens je továrna BMW v Číně, kde se vyrábí 5 modelů vozidel na jedné výrobní lince. Toto je příklad individualizované masové výroby. Tyto příklady dokazují nutnost digitalizace pro budoucí konkurenceschopnost a zvýšení přidané hodnoty průmyslových výrobců. Velký potenciál vidíme i v České republice, kde je silná průmyslová základna a my jsme připraveni nabídnout firmám kompletní digitální řešení, poradenství a pomoci jim při implementaci.

Můžete nám popsat, jak obvykle reagují firmy, když poprvé zazní otázka: Co je to Průmysl 4.0 a co pro nás můžete udělat?

Je to stejné, jako když se zavádí nějaká nová technologie - existují firmy, které mají vizi, impulz ke změně přichází zevnitř. Ty za námi přijdou s představou, kde chtějí být za pět, deset let a ptají se, jak jim v tom pomůžeme. Pak jsou takové, které se potýkají s problémy a v digitalizaci vidí možné řešení, ale nevědí přesně, jak celou věc uchopit. Těm v Siemens dokážeme poradit, udělat technologický audit a navrhnout oblasti, které lze zavedením digitálních technologií zlepšit. A pak je zde velká množina firem, které čekají, jak se digitalizace osvědčí u ostatních. To ale může znamenat, že než se dočkají, budou pouze pozorovat zadní světla odjíždějícího vlaku. Firmy musejí myslet globálně, uvědomit si, že digitalizaci si nelze jen tak koupit jako například rohlík. Každá firma si k ní musí najít vlastní cestu, jak využít její potenciál. Inspirací by nám mohl být třeba Izrael - malá země, velké technologické know-how a vysoká přidaná hodnota. Investovali včas a dnes jsou jedním z globálních hráčů na poli digitálních technologií. Právě v tom je síla čtvrté průmyslové revoluce - její hodnotou je know-how a ti, kteří ho budou držet, uspějí.

Existují již příklady firem, které díky Průmyslu 4.0 dokázaly najít konkurenční výhodu?

Ano, jak jsem zmínil dříve - firmy jako Maserati, Canon či BMW dokázaly z digitalizace vytěžit hodně. V Česku Siemens již několik let postupně digitalizuje továrny - nejdále je s procesem digitalizace továrna Siemens na výrobu elektromotorů v Mohelnici, kde využívají např. elektronické sledování využití strojů a manipulační techniky, k monitoringu efektivity výroby, speciální software k simulaci materiálových toků či digitalizovanou výrobní a technickou dokumentaci a inteligentní systém řízení budov továrny. Ve Frenštátě pod Radhoštěm, kde Siemens vyrábí elektromotory větších osových výšek, implementovali komplexní integrované SW řešení, využívají v provozu autonomní vozík, který zásobuje komponentami dvanáct výrobních pracovišť zdejší navijárny, a nově zde také vznikají digitální motory atd.

Co si slibujete od dalšího vývoje kolem Průmyslu 4.0?

Především určitou proměnu v uvažování firem, které si musí uvědomit, že se pohybují v globálním světě, kde nestačí být subdodavatel s relativně příznivou cenou práce, ale držitel cenného know-how, které jim zajistí konkurenceschopnou budoucnost.