Zatímco podle údajů Českého statistického úřadu navštěvovalo v roce 2006 střední odborné školy s maturitou a střední odborné školy s výučním listem téměř 385 tisíc žáků, v loňském školním roce to bylo jen necelých 270 tisíc. Některé školy přesto hlásí obrat k lepšímu.

„V letošním školním roce jsme do prvního ročníku přijali celkem 502 žáků, vloni to bylo jen 444. Počet žáků v naší škole stoupal i v minulých letech, letos je ale nárůst vyšší. Kapacita prvních ročníků však stále není naplněná. Přijmout jsme schopni 550 až 600 žáků,“ řekl Miloslav Janeček, ředitel Střední odborné školy Jarov.

Podle Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy hlásí velký nedostatek žáků obory sklenář, montér vodovodů a kanalizací, slévač nebo kovář. Podobně jsou na tom i obory pokrývačské, klempířské a dlaždičské. Malý zájem je i o obory hutník, umělecký keramik, modelář, kameník, kamnář nebo sklenář.  

„Dlouhodobě nejmenší zájem je o obory, po kterých je na trhu práce největší ,hlad´, konkrétně se jedná o učební obory tesař, pokrývač, klempíř nebo sklenář. Největší zájem uchazečů zaznamenávají obory instalatér, truhlář a zahradník. V posledních letech se k populárním přidaly obory podlahář a strojní mechanik,“ doplnil Miloslav Janeček. „Nedostatkové jsou také obory se stavebním a strojírenským zaměřením, v oblasti služeb je situace lepší,“ dodal Roman Pommer, viceprezident Hospodářské komory České republiky a prezident Cechu obkladačů.

Poptávka rapidně překračuje nabídku. Na kvalitního řemeslníka si zákazník počká nejméně půl roku. „Nedostatek řemeslníků se datuje už do počátku 90. let, kdy začala kampaň – všichni mladí lidé by měli mít maturitu a vysokou školu. Tento porevoluční trend pomalu opadá. Mnoho absolventů základních škol zvolí učební obor s jasným příslibem pracovního uplatnění. Firmy se o kvalitní řemeslníky přetahují a nabízejí jim mzdy i přes 50 tisíc korun měsíčně. Zkušení odborníci tak snadno dosáhnou na plat srovnatelný s odměnou vrcholového manažera,“ vysvětlil Roman Pommer.

Zájem firem o řemeslníky a absolventy učebních oborů je obrovský a dál poroste. „Kvalifikovaní odborníci mají zakázky nasmlouvané měsíce dopředu a poptávku nejsou schopni pokrýt. Problém s nedostatkem řemeslníků bude mít Česko i v budoucnu. Ten vedle nedostatku absolventů do velké míry zapříčiňuje i navzdory rostoucím platům odchod řemeslníků za lepšími platovými podmínkami do zahraničí,“ upozornil Roman Pommer.

Řada škol musí kvůli nezájmu obory zavírat. Například do učebního oboru obuvník nebo hodinář se dlouhodobě žáci nehlásí, školy jej tak přestávají vyučovat. Některé obory ale i díky legislativě zažívají renesanci. „Ukončit výuku jakéhokoliv oboru je velice jednoduché, naopak zahájit nebo obnovit obor je nepoměrně složitější. Z toho důvodu se i méně početné obory snažíme zachovat. To se vyplatilo například u oboru kominík, kdy jsme byli řadu let jedinou školou v celém Česku vyučující tento obor. Po startu povinných revizí komínů zájemců o studium výrazně přibylo a následně začala tento obor vyučovat řada dalších škol. Aktuálně je v ohrožení učební obor sklenář, který vyučujeme jako jediní v Česku,“ upozornil Miloslav Janeček.

Česko zažívá nový trend - o řemeslo projevují zájem ženy. „Celkem tvoří dívky zhruba 20 procent žáků naší školy. V oborech zaměřených na zahradnictví tvoří dívky většinu, kolem 75 procent. Co se týče dívek v řemeslných oborech, jedná se prozatím o jednotlivce. Mezi absolventkami už máme ale truhlářku, instalatérku nebo malířku a lakýrnici. Dívky vždy patří k těm nejlepším v oboru, a to i v odborném výcviku,“ uzavřel Miloslav Janeček.

 

VÝVOJ POČTU ŽÁKŮ

Rok

SŠ s výučním listem

SŠ s maturitní zkouškou odborné

Celkem

2006/2007

130 730

253 635

384 365

2007/2008

123 409

253 821

377 230

2008/2009

116 275

254 639

370 914

2009/2010

113 336

251 859

365 195

2010/2011

108 100

239 199

347 299

2011/2012

103 065

222 946

326 011

2012/2013

99 708

205 642

305 350

2013/2014

96 317

192 364

288 681

2014/2015

93 218

185 677

278 895

2015/2016

90 221

181 851

272 072

2016/2017

87 723

182 095

269 818

Zdroj: ČSÚ