Blíží se bod zlomu. Dnes jsou elektrická auta drahá, prodává se jich extrémně málo a automobilky na nich prodělávají obrovské peníze. Už brzy, a to hlavně v Evropě, ale bude jejich cena podle studie švýcarské banky UBS srovnatelná s běžnými vozy se spalovacími motory. Vzrostou proto jejich prodeje a výrobci elektrických aut na nich začnou vydělávat.

Také experti nizozemské skupiny ING proto předpokládají, že automobilky se ve druhé polovině příštího desetiletí zaměří výlučně na vývoj a výrobu elektrických aut. Jen v pondělí oznámili velké plány dva obří američtí výrobci. Ford vytvořil tým Edison, který dostal na starost zintenzivnit práce na elektrických vozech. Ve stejný den přišel i General Motors s plánem dostat na trh minimálně 20 modelů elektromobilů jen v dalších šesti letech.

"General Motors věří v plně elektrickou budoucnost," říká Mark Reuss, výkonný viceprezident skupiny. Obě velké americké automobilky se tak chtějí více postavit Tesle, která zatím čelí jen mizivé konkurenci.

Tesla vs. Edison

◼ Po 130 letech se vrací souboj Nikoly Tesly a Thomase Alvy Edisona. Tehdy oba vynálezci a podnikatelé bojovali o to, zda se prosadí střídavý, nebo stejnosměrný proud. Dnes se souboj opět týká elektřiny, ale té v autech. Stojí proti sobě kalifornská automobilka nesoucí Teslovo jméno a nová "elektrická" divize Fordu nesoucí jméno Edisona.
◼ Volba Edisonova jména není u Fordu náhodná. Zakladatel automobilky Henry Ford se s ním přátelil, a dokonce s ním pracoval na elektrickém voze. Přednost ale nakonec dostal v tehdejší době mnohem praktičtější benzin.
◼ Zajímavostí je, že za svůj vzor šéf a spolumajitel Tesly Motors Elon Musk v několika rozhovorech označil Edisona. Podle Nikoly Tesly automobilku pojmenovali v roce 2003 zakladatelé Martin Eberhard a Marc Tarpenning ještě před Muskovým příchodem.

Šéfové automobilek vnímají, jak je stále náročnější a dražší vyrábět spalovací motory, které dokážou plnit přísnější emisní normy. Uvědomují si také, že politici řady zemí přicházejí s nápadem běžné motory výhledově zcela zakázat. Takový názor je slyšet z Velké Británie, Francie i Číny, tedy velkých automobilových trhů. K tomu se v řadě zemí vybírají rostoucí daně za vozy s vyššími emisemi a naopak se vyplácí dotace na elektrická auta.

V Evropě se jako první k elektrické budoucnosti přihlásilo švédské Volvo, vlastněné čínskou společností Geely Holding. Oznámilo, že od roku 2019 bude na trh uvádět výhradně elektrické a hybridní vozy, včetně těch nabíjených ze zásuvky.

Rozdíl je oproti minulosti markantní, což ukázal i frankfurtský automobilový veletrh. Zatímco před dvěma lety výrobci pouze ohlašovali své záměry, na tom letošním už byly vidět první modely.

Sází na ně i Volkswagen. Elektrická auta vidí jako šanci k odčinění emisního skandálu. V září oznámil, že do jejich vývoje a výroby do roku 2030 investuje 20 miliard eur, dvakrát tolik, než plánoval, a dalších 50 miliard dá na výrobu baterií.

Volkswagen, pod který patří i česká automobilka Škoda Auto, hodlá do roku 2025 na trh uvést zhruba 80 elektrických modelů, z toho 50 bude na čistě elektrický pohon, zbytek jej bude stále kombinovat se spalovacím motorem.

Ambiciózní záměry mají i další němečtí výrobci. "Veškerá naše auta v portfoliu budou do roku 2022 i na elektrický pohon," prohlašuje šéf Daimleru Dieter Zetsche.

Průkopníkem elektromobility v Německu je BMW, které v roce 2013 uvedlo model i3, ale příliš neuspělo, poznamenává agentura Reuters. Vedení poté zvažovalo, jak vysokou prioritu elektrickým vozům dát. Rozhodnutí padlo začátkem září, kdy firma oznámila, že do roku 2025 bude vedle nových hybridních aut sériově vyrábět i 12 modelů na čistě elektrický pohon s dojezdem kolem 700 kilometrů.

BMW letos plánuje po celém světě prodat 100 tisíc elektrických aut. Ta potřebuje i proto, aby s nimi vyrovnalo vyšší emise svých silných víceválcových motorů a v budoucnu neplatilo tak velké pokuty za překračování flotilových emisí.

Elektromobily ve světě

Němci se ale musí postarat o dostatečnou výrobu baterií, jinak se může stát, že plány zůstanou jen na papíře. "Během první etapy rozvoje elektromobility nám budou stačit dodávky z Koreje," uvádí Herbert Diess, šéf značky VW. Ve vzdálenější budoucnosti se ale německé, potažmo obecně evropské automobilky neobejdou bez vlastní výroby. "V tak důležitém oboru musíme být nezávislí," konstatuje Matthias Wissmann, předseda Německého svazu automobilového průmyslu. Jen Volkswagen počítá s nutností postavit alespoň čtyři velké továrny.

Největším konkurentem americké Tesly na globálním trhu ale nejsou německé automobilky, nýbrž aliance Renault−Nissan. Ta podle analytické společnosti IHS dosud prodala skoro půl milionu elektroaut, hlavně zásluhou japonského modelu Leaf a francouzského Zoe.

Krok s konkurencí chce držet i japonská Toyota, která bude elektrická auta vyrábět ve společném podniku s konkurenční Mazdou.

Šéf automobilky Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne dlouho nebyl elektrickým vozům kvůli drahé baterii nakloněn. Ale i on svůj postoj změnil. "Připojil jsem se k davu," řekl letos v červenci na konferenci s analytiky. Jeho plány v elektromobilitě se zatím omezují na několik modelů Chrysleru a sportovní vůz Maserati.

Pozadu nemíní zůstat ani menší výrobci. Jedním z nich je britský Jaguar Land Rover. V lednu začal prodávat elektrické SUV Jaguar I-Pace s dojezdem 500 kilometrů.