Sociální síť Facebook oznámila, že najme tisíc nových pracovníků, kteří budou sledovat reklamy, jež si zadávají její zákazníci. Reaguje tak na zjištění, že společnost Internet Research Agency z ruského Petrohradu zaplatila za poslední tři roky sto tisíc dolarů za reklamu stránek, které podněcovaly rasovou nenávist, xenofobii nebo naopak radikální feminismus. Celkem je vidělo deset milionů Američanů.

Přišlo se na to během vyšetřování amerického Kongresu ohledně zasahování Moskvy do loňských prezidentských voleb v USA.

"Nechci, aby někdo využíval naše nástroje k podkopání demokracie," prohlásil nedávno zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg.

Firma poskytla vyšetřovací komisi jména zhruba tří tisícovek reklam placených z Ruska.

Nezveřejnila ale konkrétní jména s odvoláním na právní ohledy. Uvedla jen, že "reklamy a jednotlivé účty měly za cíl rozšiřovat zprávy rozdělující společnost, včetně záležitostí homosexuálů, otázek rasy, imigrace a práva na držení zbraně".

New York Times zveřejnily, že jedním z těchto účtů měla být stránka Defend the 2nd, bránící právo na držení zbraní a ostře napadající každého, kdo by chtěl stávající situaci více regulovat.

Jiným byla stránka LGBT United, prosazující mimo jiné adopce dětí homosexuály a označující odpůrce za mizogyny. Skupina Secured Borders zase označovala všechny migranty za zločince, stránka Heart of Texas agitovala za samostatnost tohoto státu.

Noví zaměstnanci Facebooku budou mít za úkol prověřovat pečlivěji zadavatele reklamy a kontrolovat dodržování etického kodexu. Společnost dlouhodobě čelí kritice, že nedělá dost proti šíření nepravdivých zpráv. To se ukázalo i při nedávném útoku v Las Vegas. Facebook na krátkou dobu poutal zprávu, že útočník nenáviděl Donalda Trumpa. Falešná stránka Antify zase tvrdila, že útočník nenáviděl "fašistické psy milující Trumpa".