Andrej Babiš přišel se zajímavým tvrzením. Jeho ANO prý v poslední době ztrácí voliče a agentury, které odhadují zisk kolem 30 procent, se prý pletou.

"Třicet procent nevím, kde vzala ta agentura. My máme podstatně míň. Máme kolem 22, 24 procent, si myslíme my," prohlásil Babiš v rozhovoru pro Novinky.cz. Copak se děje? Proč ta náhlá skromnost? Či snad pán Čapího hnízda propadl defétismu? Kdepak. Je to jen ukázka chytré a kreativní práce s daty.

V Česku se v poslední době stává, že favorit voleb nakonec získá o dost méně hlasů oproti očekávání. V roce 2010 to zažil Jiří Paroubek, v roce 2013 Bohuslav Sobotka.

Češi se od favorita na poslední chvíli odklánějí k alternativám. Zřejmě proto, aby nikdo nevyhrál "až tak moc". V politologii se tomuto jevu říká underdog efekt.

Andrej Babiš samozřejmě ví, že by na něj mohl za tři týdny doplatit také. A tak se logicky snaží vyvolávat zdání, že má aktuálně mnohem menší podporu, než odpovídá realitě. Pokud bude vypadat slabší, než je, váhající voliči mu to pak spíš "hodí". A protože Babišova legenda zní, že ztrácí podporu kvůli štvavé kampani, která se prý proti němu vede, může ještě další voliče takříkajíc "sbalit na lítost".