Narodil se v sibiřské vesnici Taskino lovci vlků a medvědů. V deseti letech dostal svou první pušku a později si přivydělával prodáváním kožešin zvířat.

I přesto, že byl nyní 29letý Rus Oleg Beresnev tisíce kilometrů vzdálen od technologických center, vybudoval studio Beresnev design s 20 zaměstnanci na tvorbu grafiky a mobilních aplikací, které dělalo zakázky i pro americký Facebook. A jeho hru Flippy Knife si za pár měsíců stáhlo zhruba 20 milionů lidí po celém světě.

Beresnev je zvyklý si vždy vše řešit sám. Nyní se již rok pokouší přemístit své studio z Ruska do Česka, naráží však na byrokracii tuzemských úřadů.

Beresnev čas tráví sám ve velkém domě v Roztokách u Prahy.

V poloprázdné vile jsou připravené vypnuté počítače pro jeho zaměstnance, kteří v ruském Krasnojarsku čekají, až se budou moci přemístit a začít pracovat. Někteří to nevydrželi, jeden z Beresnevových blízkých spolupracovníků dal výpověď a našel si jinou práci. "Za tu dobu jsem z toho stresu už zhubl 10 kilogramů," vtipkuje grafik.

"V Česku se mě lidé z oboru ptají. Proč jsi přijel? Prý je lepší jet rovnou dál, třeba do USA, a všechno by pro mě bylo snadnější. Já ale nechci jinam. V Česku jsem v roce 2008 studoval architekturu a líbí se mi tu. Je tu klid a dobří lidé. Nezajímají mě jen peníze, ale kvalita života," popisuje solidní češtinou Beresnev.

Mladý Rus se neobrátil na agenturu CzechInvest, která podnikatelům pomáhá s migrací firem do jiné země, a rozhodl se vše řešit sám. To je podle Mileny Jabůrkové ze Svazu průmyslu a dopravy chyba. "Systém u nás je byrokratický. Oproti tomu svět je rychlý a firmy potřebují rychle reagovat. Je pak jasné, že pokud podmínky v dané zemi nejsou, jdou společnosti jinam," míní Jabůrková s tím, že stát by měl mít pravidla nastavená tak, aby podnikatelé zvládli přesunout firmy i bez pomoci CzechInvestu.

Zatímco Beresnev jedná s českými úřady a snaží se dostat do země své lidi, vzbudil na výstavách a konferencích značnou pozornost jeho nejnovější herní projekt Luna Legend. Světová studia jako Nexon či Bigfish mu nabízejí, že hru či jeho tým koupí za nemalé peníze. U jedné z největších ruských technologických společností se částky pohybují kolem desítek milionů korun. A jsou i blízkovýchodní země (redakce jména zemí zná, ale kvůli obchodnímu tajemství je nemůže zveřejnit), které už teď Beresnevovi píšou, že vše je zařízené, stačí podepsat smlouvu a lusknutím prstu mohou podnikat tam.

I přesto Beresnev doufá, že českou misi dokončí a firmu přestěhuje. Jeho snem je vykoupit pozemek poblíž Prahy a vytvořit tam kreativní hub, který by přitahoval známé designéry a lidé si v něm mohli vyměňovat zkušenosti a potkávat se. Beresnev totiž skládá týmy speciálním způsobem.

Většina jeho zaměstnanců jsou samouci, kteří se grafiku naučili od něj či z internetu. "Například jeden z nich byl zdravotník v sanitce a jednoho dne ho něco osvítilo a on se rozhodl změnit svůj život a začal dělat umění," popsal Beresnev.

Sám Beresnev se svou práci naučil podobně. Jelikož byl z chudé rodiny, nemohl si dovolit koupit počítač, natož tak silný, aby mohl pracovat jako profesionální grafik. Zpočátku se učil kreslit ve škole, kde působila jeho matka jako učitelka výtvarné výchovy. "Protože ve vesnici na Sibiři není moc co dělat, trávil jsem s ní ve škole hodně času," popsal.

Později se přestěhoval do Krasnojarsku, zhruba milionového města asi čtyři tisíce kilometrů východně od Moskvy. Tam začal studovat architekturu. Život mu však změnil útok několika opilců. "Napadla mě skupina lidí a zbila tak, že jsem musel několik měsíců ležet v nemocnici. Dostali nakonec sedm let a co je hlavní, museli mi zaplatit odškodnění 50 tisíc rublů (tehdy 34 tisíc korun, pozn. red.). Za to jsem si koupil svůj první počítač a mohl jsem začít pracovat na své kariéře," prozradil Beresnev.

Podle expertů by Beresnev neměl při přesunu firmy z Ruska do Česka mít zásadní problém, těžší bude dostat do tuzemska jeho lidi, neboť jsou to občané třetí země.

"V současné době je proces získání zaměstnance ze země mimo EU pro české firmy náročný hlavně časově. V České republice je nedostatek pracovníků napříč všemi profesemi, včetně IT specialistů," řekla mluvčí CzechInvestu Petra Menclová. Proces může často trvat i přes půl roku, záleží na rychlosti úřadů.

K tomu, aby se u specializovaných expertů z ciziny získání povolení zrychlilo, vytvořila vláda různé vízové programy − především pro Ukrajinu.

"Je velmi těžké sem dostat lidi ze zahraničí, přestože na tento problém vláda zavedla řadu projektů, například Fast Track či Ukrajina. Vláda ale stanovila velmi nízké limity a ty jsou vyčerpány. Je tak těžké sem dostat chytré a vzdělané lidi," míní Jabůrková ze svazu průmyslu.

Vláda přitom vysílá signály, že v zemi už nechce jen laciné montovny, ale především firmy s vysokou přidanou hodnotou. A mezi ně patří i design či IT.

"Pokud mají o práci v Česku zájem IT experti a podobní vysoce kvalifikovaní pracovníci ze třetích zemí či u nás tito lidé chtějí podnikat, měl by na to stát adekvátně reagovat. Koneckonců po tom volají dlouhodobě také zástupci zaměstnavatelů," reagoval na příběh Beresneva vládní digitální koordinátor Ondřej Malý. Ten upozorňuje i na to, že je v tuzemsku na trhu málo IT specialistů a ti ze zemí EU nestačí.

I přesto Beresnev úřadům nic nevyčítá: "Jsem rád, že dělají svou práci tak důkladně. Je vidět, že jim hodně záleží na bezpečnosti v této zemi. Jen škoda, že to nejde příjemněji. Nejdeme do Česka jako stavební dělníci, chceme tady budovat úspěšnou firmu a platit daně."