Snižování DPH je předvolebním tahákem hned několika politických stran. Jenže… Pokles DPH se promítá do redukce cen pro spotřebitele třikrát až čtyřikrát méně než zvýšení DPH do růstu cen. V nové studii, vtipně nazvané Co stoupá, klesat nemusí, na to přišel mezinárodní tým ekonomů, jenž analyzoval dopad všech změn sazeb DPH v EU v letech 1996 až 2015 (včetně Česka od roku 2004).

Proč tomu tak je? Kdekoho jistě napadne kartelová dohoda či jiné "ohýbání trhu". O nic takového ale jít nemusí. Autoři argumentují, že když firmě stoupnou náklady jen nepatrně, jedná tak, aby to zákazník nepocítil. Sníží si marže, aby udržela jeho loajalitu a neztratila tržní podíl. Prodává tedy za cenu nižší, než za jakou by prodávala při plném zohlednění růstu nákladů.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru