Snižování DPH je předvolebním tahákem hned několika politických stran. Jenže… Pokles DPH se promítá do redukce cen pro spotřebitele třikrát až čtyřikrát méně než zvýšení DPH do růstu cen. V nové studii, vtipně nazvané Co stoupá, klesat nemusí, na to přišel mezinárodní tým ekonomů, jenž analyzoval dopad všech změn sazeb DPH v EU v letech 1996 až 2015 (včetně Česka od roku 2004).

Proč tomu tak je? Kdekoho jistě napadne kartelová dohoda či jiné "ohýbání trhu". O nic takového ale jít nemusí. Autoři argumentují, že když firmě stoupnou náklady jen nepatrně, jedná tak, aby to zákazník nepocítil. Sníží si marže, aby udržela jeho loajalitu a neztratila tržní podíl. Prodává tedy za cenu nižší, než za jakou by prodávala při plném zohlednění růstu nákladů.

...

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé. Děkujeme za vaši přízeň.
Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá. Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.
Předplatit od 199 Kč / měsíc
Máte již předplatné?