Tereza Horváthová nazývá setkání malých a středních nakladatelů v jihočeském Táboře, kde žije, třídenní kulturní utopií na maloměstě. Spoluzakladatelka knižního festivalu Tabooku, jehož šestý ročník začne ve čtvrtek, si vůbec vymýšlí termíny, z nichž je cítit humorná nadsázka.

Horváthová rehabilitovala třeba dávné slovo trubadúři. To jsou pro ni dnešní básníci provozující takzvanou slam poetry, s níž "jdou do ulic" − poezii coby expresivní veřejné vystoupení, které přesahuje běžné podoby autorského čtení a v němž se často projevují různé odstíny humoru. Spíš toho vážného, nikoliv nezávazného.

Když o humoru v české literatuře − jako hlavním tématu letošního Tabooku − Horváthová mluví, často se docela vážně zasměje. Třeba pokud čtyřiačtyřicetiletá autorka dětských knih a překladatelka z francouzštiny vysvětluje, jak přišla na trubadúry: stejně jako ve středověku trubadúři museli s literaturou za lidmi, kteří neuměli číst, vypravují se dnešní "trubadúři" mezi mládež, jež spíš než knihy čte "ty mobily".

Humor, Polsko, Ostrava

◼ Letos se knižní festival Tabook bude ptát, zda se z české literatury nevytrácí humor. Na téma přijedou debatovat literáti Sylva Fischerová, Václav Jamek či Jiří Pelán.

◼ Kromě toho se Tabook zaměří na žánr knižní reportáže, jemuž ve střední Evropě dominují polští autoři. V té souvislosti se představí na reportáže specializované nakladatelství Absynt, které na Slovensku založili dva Poláci, avšak knihy vydává také v češtině.

◼ Tabooku se rovněž zúčastní silná "slezská úderka", jak uvádějí pořadatelé, protože festival chce připomenout ostravskou kulturní scénu obohacovanou soužitím na pomezí Česka a Polska.

Mladé lidi k literatuře ostatně přivádí i malé nakladatelství ilustrovaných knih pro děti a mládež Baobab, které Horváthová vede s manželem, mezinárodně ceněným ilustrátorem a vedoucím ateliéru ilustrace a grafiky na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové Jurajem Horváthem.

Právě Baobab je typickým nakladatelstvím, pro jehož prezentaci je Tabook především určen: stojí ve stínu velkých nakladatelských domů, knihu ale stále považuje za artefakt, nikoliv komerční produkt. Takové uvažování na knižním trhu bylo samozřejmostí ještě před nějakými patnácti dvaceti lety, časy se však mění.

Rovněž proto Horváthová hovoří o "nezávislých" tuzemských nakladatelích − kterých se na Tabooku sejde přes šedesát − jako o "svým způsobem věčných obrozencích". A pro srovnání nabízí francouzský příklad: nakladatelství Gallimard s vysokým obratem a stoletou tradicí, které se ve stejnojmenné rodině dědí z otců na syny. Kromě toho, že vydává i komerční tituly, pečuje o literární základ například publikováním sebraných spisů francouzských autorů, včetně třeba v Paříži zdomácnělého Milana Kundery. "To velcí čeští nakladatelé dělají mnohem míň, spíš o to pečují právě ti malí," připomíná Horváthová.

I její rodinný Baobab má obrozenecké sklony. Do Česka například vrátil zdejšího rodáka Miroslava Šaška, doma zapomenutého poúnorového emigranta, který se v šedesátých až osmdesátých letech mezinárodně proslavil ilustrovanými průvodci po osmnácti světových metropolích. Názvy jeho knih vždy začínají slovy To je... Baobab je před čtyřmi lety začal vydávat v češtině jako svým způsobem sebrané spisy.

Nedávno ale nakladatelství k této edici nabídlo přidanou hodnotu. K novým vydáním Šaškových knih připojuje šestnáctistránkové sešity, na nichž současní výtvarníci zachycují dnešní atmosféru metropolí. Svůj pandán tak už mají autorovy publikace o Mnichovu, Soluni a Jeruzalému.

"Je to způsob, jak mladé ilustrátory podpořit," dodává Horváthová k úloze, řečeno terminologií rockové hudby, Šaškových předskokanů. Právě předskokani pak díky tomu mohou dosáhnout věhlasu hlavních hvězd.

Ale Baobab nezůstane pouze u pandánů. Po Šaškově vzoru vytvoří obdobnou řadu průvodců po českých a slovenských malých městech. K vydání je připraven první titul, jímž logicky bude publikace To je Tábor francouzské ilustrátorky Joëlle Jollivetové, která se představila na loňském Tabooku. Chystat se začíná kniha o Banské Štiavnici. Samá maloměsta. Ale utopie to není.