Několik zaměstnanců společnosti GK Software se ve firemní posilovně zrovna věnuje relaxačnímu cvičení. V pracovní době. Díky rozhodnutí vedení firmy na to mají nárok.

GK Software působí po celém světě a potřebuje přilákat špičkové zaměstnance. "V našem oboru, tedy v IT, nerozhodují jen peníze. Pro lidi je důležité i to, aby pracovali na místě, kde se jim bude líbit," říká šéf společnosti Rainer Gläss. Jeho firma má dceřinou společnost i v Plzni, kde zaměstnává 200 lidí.

GK Software, jejíž centrála leží v Schönecku jen pár kilometrů od českých hranic, ztělesňuje německý úspěch. Patří mezi středně velké firmy, které se dokázaly prosadit na světových trzích. Vyvíjí aplikace pro známé obchodní řetězce, jako jsou Lidl nebo Tchibo.

2,2 procenta

by měl letos činit růst německé ekonomiky podle organizace OECD.

5,7 procenta

Němců nemá práci. Je to nejméně od německého sjednocení v roce 1990.

24 miliard

eur je výše přebytku německého rozpočtu. Jde o 0,8 procenta německého HDP.

800 tisíc

Němců pracuje v automobilovém průmyslu, který může mít v budoucnu problémy.

Německo je největším vývozcem na světě a jeho výrobky v řadě oblastí dominují. Nezaměstnanost je v zemi nejnižší od sjednocení západního a východního Německa. Rozpočet ve výrazném přebytku.

Dnes je na tom Německo ekonomicky vůbec nejlépe ve své historii a je tahounem celé Evropské unie, včetně Česka. Najdou se ale i pesimisté, kteří tvrdí, že výsadní postavení Německa ve světové ekonomice je v ohrožení. "Očekáváme, že německý růst se ve střednědobém výhledu sníží," oznámil například Mezinárodní měnový fond.

Příští německé vlády by podle fondu měly výrazně víc investovat, například do digitalizace nebo infrastruktury. Měly by také uvažovat o dalším zvýšení věku pro odchod do důchodu až na 70 let, protože Němci rychle stárnou. Kdyby stále existovalo bývalé východní Německo, bylo by dnes zemí s nejstarším obyvatelstvem na světě.

Takto komplexní reformy nemá v programu žádná německá politická strana. Sociální demokraté (SPD) Martina Schulze jsou pro zvýšení investic. Chtějí ale změkčit reformy trhu práce, které před více než 10 lety provedl zatím poslední sociálnědemokratický kancléř Gerhard Schröder. Posunutí důchodového věku odmítají.

Křesťanští demokraté (CDU) současné kancléřky Angely Merkelové chtějí rovněž více investovat, i když pomaleji než SPD. Kromě toho jsou například pro snížení daní. Také Merkelová vyloučila další zvyšování věku pro odchod do důchodu.

Rainer Gläss z firmy GK Software považuje za zásadní investice do digitální ekonomiky. "Technologie hrají stále větší roli i ve starých průmyslových odvětvích. Technologickými lídry už však nejsme my Němci, ale Američané," poukazuje Gläss na úspěchy firem, jako je Google nebo automobilka Tesla.

Němečtí politici tvrdí, že si tento problém uvědomují. Slibují například zavedení vysokorychlostního internetu po celém Německu. Gläss se ale obává, jestli Němci dokážou na nástup digitalizace najít tu správnou odpověď: "Příklad, který napadne každého, je samozřejmě debata o tom, jaká budoucnost čeká automobilový průmysl."

Šéf firmy GK Software tak poukazuje na výsadní místo, které mají v německé ekonomice výrobci aut. Zaměstnávají přes 800 tisíc lidí a značky jako Volkswagen, BMW a Mercedes vytvářejí celou polovinu německého obchodního přebytku.

Německé automobilky však dostihl skandál s falšováním emisí. Navíc v minulosti masivně vsadily na dieselové motory, které se některé země chystají zakázat. Technologií budoucnosti jsou podle řady odborníků elektromobily, v jejichž vývoji německé firmy zaspaly a ztrácejí například na zmiňovanou Teslu. Odborný server Eurointelligence varuje, že německá ekonomika utrpí tvrdou ránu, pokud automobilky tuto technologickou změnu včas nezachytí.

Německo, které závisí na vývozu, by zároveň ohrozilo jakékoliv omezení volného obchodu. O něm už několik měsíců mluví americký prezident Donald Trump. Spojené státy jsou přitom pro Německo nejdůležitějším obchodním partnerem.

Přestože německá ekonomika má před sebou určitá rizika, Němci je zatím příliš nevnímají. Důkazem může být to, že si podle jedné z anket zvolili jako symbol své země slavného Brouka, tedy automobil Volkswagen Beetle. Až na druhém místě skončil s velkým odstupem slavný spisovatel Johann Wolfgang Goethe. Spalovací motor, na který Brouk jezdil, přitom podle řady komentátorů nemá budoucnost.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru