Objevovat nová vína je mé oblíbené dobrodružství. Nejradši přímo u vinařů, kde chutnají nejlíp. Nebo aspoň v oblasti, kde vznikla. Anebo v restauraci. "Jaké víno byste mi doporučil? Překvapte mě!" říkám s oblibou číšníkům a barmanům − a kupodivu je to často zaskočí. Ale už jsem tak našla a oblíbila si spoustu skvělých vín.

Nedávno mě napadlo, proč to nezkusit na internetu? Vím, že spousta lidí nadzvedne obočí. Digitální svět je pro ně protipólem světa vína. Z jedniček a nul, věcný, bez překvapení. Ale to jen zdánlivě! Ostatně chytří vinaři už dávno objevili sílu technologií, nejen při výrobě vína, ale i při jejich propagaci, marketingu a prodeji. A technologie pomáhají i nám zákazníkům. Jsou aplikace, kdy stačí v obchodě nebo v restauraci vyfotit vinětu a během pár okamžiků se dozvíte: jak je hodnotí ostatní pijani, za kolik se v průměru prodává ve vinotékách a obchodech. Takže hned víte, jestli vám someliér třeba nevěší bulíky na nos.

Udělali jsme se synem experiment: na webu Wineplanet.cz jsme si objednali deset vín v ceně do 350 korun, která měla nejlepší hodnocení od zákazníků. Výsledek? Všechno to byla slušná vína odpovídající ceně. Ale ne tak výjimečná, abych je chtěla znovu. S jedinou výjimkou: Villa Maria Organic Marlborough 2015.

Novozélandský Sauvignon Blanc je jedno z vín, jež pozná i málo zkušený pijan. Má specifickou, výraznou, hodně zajímavou chuť, díky níž v posledních letech dobývá svět. To mé víno mělo pak barvu charakteristicky bledou, se zelenkavými záblesky. Aroma limetkové a po zeleném zralém angreštu a kiwi, s pikantním nádechem divoké rukoly. Chuť je šťavnatá, vyzrálá, a přesto suchá, dráždivě plná. Kvašení při nízkých teplotách dalo vyniknout osobitému charakteru a nerezová ocel i šroubovací víčko uchovaly svěžest. Čistá a dlouhá dochuť.

Tomuhle vínu prospívají chladné vánky od moře, které drží kyselinu a svěžest. A když víno pijete, skoro cítíte, jak vám ovívají tvář. Za 316 korun je to snový výlet k protinožcům, který vás potěší.