Na to, jaké jsou hlavní trendy, které ovlivní hotelový sektor v nejbližších deseti letech, hledala odpověď studie poradenské společnosti Savills. A došla k závěru, že evropský hotelový se bude muset těmto trendům přizpůsobit tak, aby byl schopen naplnit měnící se očekávání turistů všech věkových kategorií.

Otázka pro: Ing. Václava Stárka, prezidenta Asociace hotelů a restaurací

Které z uvedených trendů jsou v tuzemském hotelnictví patrné již nyní a jaké změny očekáváte v nejbližších letech?

V uvedené studii mi chybí pohled na nové trendy v cestování, které bezesporu strukturu hotelů ovlivní. Pokoje se tak nebudou jen zmenšovat, ale paradoxně na druhé straně i zvětšovat.

V současné době se rozvíjí sdílené ubytování - tedy ubytování v soukromí, které časem dostane svá pevná pravidla. Stejně tak se projevuje stále více trend tzv. hostelů poskytujících levné ubytování, moderní design, velké společenské prostory a jednoduchou nabídku F&B. Již dnes se některé hotely tomuto trendu přizpůsobují, takže kromě klasických pokojů mají i pokoje hostelového typu pro více osob nebo pokoje apartmánové s jednoduchou kuchyňkou, případně kombinaci více budov.

Hotely off-line nevnímáme jako zásadní trend, spíš jako jednu ze zajímavých služeb. Vzhledem k rozvoji technologií budou tyto stále více využívány, a to jak pro samotnou distribuci služeb, tak pro pobyt hosta - check-in, služby concierge, ovládání pohodlí a variability pokoje během pobytu.

Souhlasím s názorem, že odpovědné podnikání bude pro hosty a zvláště mladší generace stále důležitějším faktorem.

Významným milníkem bude také kapacita jednotlivých destinací a jejich schopnost absorbovat rostoucí cestovní ruch v porovnání se zachováním kulturních a sociálních aspektů obyvatel dané destinace. Bezpečnost lokality podle mne bude stále hrát významnou roli. S tím je spojený také pravděpodobný nárůst cen a zdražování destinací, kde je vyšší poptávka, což může ovlivnit naopak destinace, které se mohou stát bezpečnými, a poptávka zde dosud není. Tady si myslím, že například oblasti Blízkého východu mají před sebou poměrně silný potenciál, zatímco tradiční destinace - Malta a podobně - již zvažují regulace cestovního ruchu, a to jak limitem ubytovacích a dopravních kapacit, tak cenou.

U nás pak vidíme potenciál v domácím cestovním ruchu, který se v současné době pohybuje pouze na hranici 14 procent.

Zážitky? Ty především

Jak vyplývá z výsledků studie, v nadcházejícím desetiletí poroste počet cestujících důchodového věku z Evropské unie, Asie a Blízkého východu. A ti budou mít chuť si užívat, trávit aktivní a zážitkovou dovolenou, vystoupit ze zaběhnutých kolejí všedních dní. Stejné zážitky ale vyhledávají mladí turisté, je tedy zřejmé, že v roce 2030 budou stejná místa navštěvovat lidé všech generací.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se