Každé firmě se vyplatí předcházet syndromu vyhoření u svých zaměstnanců. Kromě dlouhodobých problémů v soukromí mohou k vyhoření vést i přílišné pracovní ambice, dlouhodobé přetížení a stres.

Klíčem ke spokojenosti v práci je podle mého schopnost určit si priority, umět říct "ne" a delegovat úkoly.

Podniky mohou podpořit své zaměstnance třeba ozvláštněním jejich každodenní práce. O to se snažíme i v naší společnosti. Podporujeme interní kariérní změny, za poslední rok změnilo svou pozici devět procent zaměstnanců.

Stav vyhoření je lehce identifikovatelný − člověk ztrácí energii a nezajímá se o okolní dění, v práci nedosahuje požadovaných výsledků, i jednoduchá zadání pro něj bývají komplikovaná. Často je negativní a unavený, neumí se pro věci nadchnout, není dochvilný a je více nemocný. V podstatě se vytratí klíčový faktor, který byl jeho přidanou hodnotou při náboru v porovnání s ostatními uchazeči o jeho pozici. V tomto okamžiku je už situace těžko zachranitelná lidmi z firmy. Kolegové, manažeři nebo personalisté už nic nesvedou.

Tyto případy vyžadují pomoc psychologů, terapeutů a hlavně odvahu člověka začít si dělat pořádek ve svém životě, ve svých hodnotách a cílech, kterých chce dosáhnout. Změny vyžaduje více oblastí než jen práce.

Ve Stocku nemáme žádný formální program zaměřený speciálně na syndrom vyhoření, snažíme se problémům spíše předcházet. Jde nám především o to, abychom poznali kolegyně a kolegy, chceme vytvořit přátelskou atmosféru a zajímáme se o jejich mimopracovní život, jejich rodinu, zájmy a ambice.

Manažeři dobře znají svůj tým a měli by být schopní identifikovat změny chování a varovné signály u svých podřízených. Naším cílem je nabídnout zaměstnanci bezpečné prostředí, kde může otevřeně o svých problémech mluvit a začít pracovat na řešení. Pokud zavětříme problém, snažíme se s pracovníkem citlivě diskutovat a pomoci mu. Někdy tyto situace vyžadují spolupráci s externím koučem nebo terapeutem. V některých případech však žádný kouč, psycholog nebo terapeut nepomůže a jediným východiskem je odchod zaměstnance ze společnosti. Jsem však přesvědčená, že podat kolegovi pomocnou ruku v situaci, kdy si neví rady, se firmě vždy vyplatí.

Vyhoření se snažíme předcházet už při náboru nových zaměstnanců. Měříme míru motivace, odolnost vůči stresu, růstový potenciál nebo to, jakým způsobem se chopí nových výzev. Díky tomu dokážeme z velké míry identifikovat případná kritická místa. Snažíme se pozice obsazovat lidmi, kteří dovedou mentálně ustát nároky pozice a stresové situace.