Začínala jako učitelka pro první stupeň základní školy. Dnes Renata Dvořáková vede českou pobočku globálního IT kolosu Oracle. Na databázích této firmy v tuzemsku běží kritické systémy státní správy, operátorů, bank i jaderných elektráren. Poslední dobou Oracle začal nabízet také cloudové služby a právě posílení jeho pozice v této oblasti je jedním z cílů nové generální ředitelky.

Po šéfkách Microsoftu, IBM nebo třeba Xeroxu je šestačtyřicetiletá manažerka další ženou, která se v Česku probojovala do čela velké IT firmy.

"Neřekla bych, že se v technologických společnostech ženy schválně odstrkují. Problém je, že o sobě mnohdy pochybují a bojí se. Muži, kteří jdou do všeho víc po hlavě, se proto často prosadí spíš. Já sama jsem si nikdy nemyslela, že je někde skleněný strop, přes který se nedá dostat," říká.

Renata Dvořáková

Ředitelka firmy Oracle Czech. V IT společnosti, která se zabývá prodejem databází a cloudu, působí od roku 2006. Předtím pracovala ve firmách Barco a Scala Business Solutions. Vystudovala Univerzitu Karlovu a Rochester Institute of Technology.

Obchodně dohnala čtyřnásobný trh

Zároveň ale přiznává, že jí chvíli trvalo, než si vybudovala dostatečné sebevědomí. I proto první povýšení v Oraclu odmítla.

"Nastoupila jsem tam v roce 2006 na obchodnickou pozici do nového oddělení. Po roce mi nabídli, abych se stala jeho manažerkou. Měla jsem ale pocit, že bych měla dát přednost zkušenějšímu kolegovi, a nepřijala jsem to. Jenže nakonec nám našli úplně jiného vedoucího, kterému ta pozice neseděla. Když po roce odešel, tak už jsem na tu nabídku kývla," líčí.

Dvořáková má 20 let zkušeností z obchodních pozic v IT firmách. V Oraclu se jí například podařilo v prodejích Exadat, tedy hardwarových strojů s nainstalovanými databázemi, dosáhnout podobných objemů jako v Polsku, které ale představuje čtyřikrát větší trh. Roli obchodní ředitelky pro velké zákazníky, kterou zastávala před nástupem do pozice generální ředitelky, si ostatně ponechala souběžně s novou funkcí. "Nechci se vzdát kontaktu se zákazníky," říká.

Učí firmy nebýt konzervativní

Má na starosti především rozšíření cloudových služeb mezi nejvýznamnější klienty Oraclu, což není zrovna jednoduchý úkol. "Velké firmy a instituce jsou obecně hodně konzervativní a trvá vždy nějakou dobu, než nové produkty a služby akceptují," popisuje Dvořáková.

Funkci generální ředitelky převzala po Josefu Švendovi, který se stal ředitelem nové divize Oracle Digital v regionu střední Evropy. Ta se zaměřuje na prodej cloudu novým zákazníkům. "V Česku, stejně jako na globální úrovni nám prodeje databází neklesají, a nadto se nám daří prodávat cloud," pochvaluje si Dvořáková. Firmě se tak povedlo stabilizovat propad prodejů licencí, který zažívala v posledních letech.

Oracle v Česku v nedávné době prošel řadou změn. Vedle nové ředitelky a centra Oracle Digital má i nové kanceláře v pražských Jinonicích. Zároveň se díky akvizicím významně rozrostl. V posledním roce totiž firma Oracle koupila pražský softwarový start-up Apiary a americkou cloudovou firmu NetSuite, která má v Brně velké vývojové centrum.

Novinkou bude i říjnové otevření supermoderního cloudového datacentra v německém Frankfurtu. "Umožní nám to nabízet nové služby. Je připravené i na GDPR − evropské nařízení o ochraně osobních údajů, které začne platit příští rok," přibližuje Dvořáková.

Řídí se mottem "keep it simple"

Vedle obchodních aktivit z pozice ředitelky vede přes tisíc lidí, které český Oracle zaměstnává. To, že bude dělat v byznysu, a natož v IT, přitom jako mladá vůbec neplánovala. Na gymnáziu si sice vybrala obor zaměřený na výpočetní techniku a programování, následně ale vystudovala učitelství pro první stupeň základní školy.

Během praxe nicméně zjistila, že prostředí sborovny není to, co hledala. "Byly tam samé ženy a atmosféra nebyla zrovna přátelská. Uvědomila jsem si, že potřebuji pracovat ve smíšeném, nebo dokonce mužském kolektivu, což ve škole nikdy nepůjde," vypráví.

Prošla tak několik zaměstnání, až se dostala do firem Barco a Scala Business Solutions, které prodávaly software a nasměrovaly ji do IT světa. Během působení v Barku navíc vystudovala MBA na Rochester Institute of Technology v Praze. Její motto je "keep it simple". Ráda cestuje, hraje golf a potápí se.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru