Při pohledu na jeho životopis je zřejmé, že má zkušenosti z řady firem i odvětví. V necelých 35 letech stihl manažer Július Hájek pracovat už v devíti podnicích. Patří mezi ně automobilka Renault, technologická společnost Microsoft nebo třetí největší pivovarnická skupina světa Molson Coors. Nejdelší dobu strávil v Renaultu, kde pracoval tři roky.

Začátkem srpna se Hájek stal šéfem marketingu v nizozemské společnosti CTP Invest, která staví a spravuje logistické parky ve střední Evropě.

Z ajťáka manažerem

První počítač rozebral ve svých osmi letech, na brigádě při studiu střední školy pracoval jako grafik. Později se rozhodl studovat informační systémy, původní profesí je tedy ajťák. Posledních 15 let ale pracuje v marketingu.

Július Hájek (34)

Pochází ze Slovenska, v Česku žije od svých dvou let. V Praze žije 14 let. Absolvoval obor Informační systémy pro byznys na Prague College. Mezi jeho největší koníčky patří procházky se psy a rád zkouší adrenalinové zážitky.

Vysokou školu studoval během prvního zaměstnání, kdy byl ředitelem digitálního marketingu v agentuře CzechTourism. Byl u spuštění jejího prvního rozsáhlejšího webu v roce 2003 a rozjel první internetovou kampaň s cílem přilákat do Česka více turistů. "V té době stránky neměly na českém trhu obdobu. Každý měsíc je navštívily miliony lidí ze zahraničí," vzpomíná na jeden ze svých prvních úspěchů Hájek.

Spolupracoval také na portálu Kudyznudy.cz. "Lidé přestávali číst turistické brožury," usmívá se manažer, který se pro své weby inspiroval v zahraničí, kam kvůli práci mohl cestovat.

Marketingová komunikace je podle něj skoro stejná ve státní správě i v korporaci. "Liší se pouze rozhodování a rozpočet. Ve firmě musí být rozhodování rychlé, založené nejlépe jen na dvou lidech," uvažuje Hájek.

Lidé zaměstnaní ve státní správě podle něj buď nemají velké ambice, nebo státní správu považují za vstupenku do světa byznysu. "Pak rychle utíkají a své cíle naplňují jinde, kde je výsledek jejich práce více vidět a je také lépe finančně ohodnocený," dodává Hájek.

"Marketing se skoro ve všech firmách vnímá jen jako výdaj. Společně s IT oddělením jsme pokládáni za černou díru na peníze," dodává s úsměvem.

Změna je život

Na svém profilu na sociální síti LinkedIn má u každé své pracovní zkušenosti uvedeno, proč na daném místě skončil. To má několik důvodů.

"Jedním z nich je, aby mě lidé neměli za fluktuanta. Je dobré, když vidí, proč jsem změnu udělal. Někdy je to kvůli reorganizaci firmy, někde jsem se chtěl posunout," vysvětluje Hájek s tím, že někdy k odchodu vedla jen jeho nespokojenost. Nechápe proto lidi, kteří jsou ve své práci nespokojení, a často nerozumí důvodům, proč v ní setrvávají.

"Hypotéka a děti podle mě změně nebrání. Na trhu je poptávka po univerzálních hráčích, kteří snadno zapadnou do týmu, umí komunikovat s lidmi a mají schopnosti napříč obory," míní Hájek, podle kterého je každý ve své pozici nahraditelný.

Změny práce mu daly spoustu zkušeností. "Byl jsem v devíti firmách, zažil jsem devět způsobů řízení, pracoval jsem na devíti marketingových strategiích. Mohu srovnávat," uvádí.

Osudová nehoda změnila priority

Z Microsoftu odešel v roce 2010 poté, co měl vážnou dopravní nehodu. "Rozhodl jsem se, že chci lépe vybalancovat soukromý a pracovní život," vysvětluje Hájek, který po havárii strávil půl roku v rekonvalescenci a zpočátku nebylo jasné, jaké následky nehoda zanechá.

"V tu chvíli jsem neřešil hypotéku, ale jestli se znovu postavím z vozíku na nohy," vzpomíná Hájek.

Na nešťastný incident teď myslí každý den. "Nedokážu zcela ohnout ukazováček na levé ruce, mám v něm tři šrouby. Prst jsem si zlomil o volant. Je to moje připomínka toho, že všechno špatné je pro něco dobré. Já jsem díky incidentu zjistil, kde jsou moje limity a také jaké jsou moje priority," říká Hájek.