Během prvního pololetí letošního roku zaplatili čeští investoři v aukcích 730 milionů korun za umělecká díla. "Letos by mohl být překonán rekord z loňského roku, kdy se v aukčních síních za výtvarné umění proinvestovalo celkem 1,257 miliardy," řekl na konferenci pořádané v rámci veletrhu Investor Prague Show historik umění Jan Skřivánek.

Uměleckým dílům a dalším takzvaným alternativním investicím, mezi které se řadí například poštovní známky, stará auta či vína, v současné době nahrává příznivá ekonomická situace. Investoři hledají, kam uložit peníze, aby dosáhli vyššího zhodnocení, než jim nabízí banky. Řada z nich navíc investici spojuje s koníčkem sběratelství.

Přestože je investice do umění většinou během na dlouhou trať, podle odborníků je při dobrém výběru možné na některých dílech velmi rychle vydělat. Příkladem je obraz Kominík a sněhulák od Jindřicha Štyrského. Ten se letos v květnu prodal za 23,5 milionu korun. Původní majitel jej přitom v roce 2011 koupil za 6,7 milionu korun. "To znamená, že můžeme hovořit o ročním zhodnocení ve výši 58 procent," dodává Skřivánek.

Umění však zdaleka není jedinou alternativní investicí, která je v současné době na vzestupu. Investuje se také do vzácných mincí. Vůbec nejdražší se podařilo vydražit letos v dubnu za 550 tisíc eur, což je v přepočtu zhruba 14,5 milionu korun. Šlo o takzvaný zlatý svatováclavský desetidukát z roku 1937.

Kvůli vysoké poptávce ze strany sběratelů raketově rostou ceny českých veteránů, jmenovitě dvou značek. "Auta značky Tatra a Škoda zažívají v současné době jedinečný růst cen. Za posledních několik let výrazně poskočila směrem nahoru," popisuje odborník na veterány František Vahala, který vede internetový portál Classicblog.cz.

Jako jeden z příkladů uvádí Škodu 110R. Ještě před čtyřmi lety šlo pořídit takový vůz v perfektním stavu za 200 tisíc korun. Dnes za taková auta lidé v inzerátech chtějí až 700 tisíc. "Myslím, že to už je do jisté míry extrém. Za 400 tisíc korun se dá toto auto reálně koupit. Přesto je to dvojnásobek oproti době před čtyřmi lety," říká Vahala.

Vůbec nejvíce si tuzemští sběratelé starých aut cení vozů značky Tatra. Například za model Tatra 603 ve špičkovém stavu jsou ochotni zaplatit přes 2,5 milionu korun. Veterány značky Tatra v Česku takřka nejsou k sehnání a sběratelé často marně shání alespoň vrak, který by zrenovovali. Investice do starých škodovek a tatrovek jsou podle Vahaly typické pouze pro tuzemské investory. Ti zahraniční by za ně zdaleka nezaplatili tolik. Podobný trend je možné sledovat v sousedním Německu, kde tamní investoři pro změnu ve velkém utrácí za vozy Wartburg.

Trh s veterány se podle Vahaly výrazně mění. Sběratelé jsou mnohem vybíravější, a přestože je poptávka obrovská, ne každý vůz se podaří prodat. Zdaleka neplatí, že čím je vůz starší, tím rychleji roste jeho cena. Naopak některé relativně nové automobily mohou získávat na ceně rychleji než desítky let starý veterán. Nedávno takto výrazně vzrostla cena BMW Z8 z roku 2000.

Čím více je veterán v původním stavu, tím více jeho hodnota roste. Jeho cenu může během krátké chvíle razantně zvýšit například film, ve kterém se objeví. Nejen pro veterány platí, že cenu zásadně ovlivňuje příběh, který se s danou věcí pojí. Toto pravidlo platí například i pro sběratele známek či hodinek.

Příkladem může být podle znalce a sběratele hodinek Jana Lidmaňského případ celkem obyčejných hodinek značky Seiko, které měl na fotce z mládí na ruce zakladatel společnosti Apple Steve Jobs. "Jeho hodinky, které by normálně měly nulovou hodnotu, se vydražily za 42 tisíc dolarů a letos vyšla jejich reedice s úplně jinak nastavenou cenou," říká Lidmaňský. Připomíná, že letos se podobným způsobem budou dražit hodinky značky Rolex herce Paula Newmana. Podle odhadu by se mohly vydražit za rekordních pět milionů dolarů.

jarvis_59b18bd4498e2987da87bcf6.jpeg
Investiční láhev whisky Chivas Regal Icon za 80 tisíc korun.
Foto: HN – Zbyněk Pecák