Těsně před volbami do zastupitelstva hlavního města, které se uskuteční na podzim příštího roku, se chystá pražská koalice hnutí ANO, ČSSD a Trojkoalice vytáhnout na stůl žolíka. Spustí nový systém placení v městské hromadné dopravě a tím udělá tečku za kartou Opencard z éry exprimátora Pavla Béma. Ta stála město více než 1,7 miliardy korun a zdaleka neplnila svůj plánovaný účel.

"Jedná se o projekt, který se bude týkat až 2,6 milionu lidí a každý si bude moci nově vybrat, jestli si kupon nahraje na Lítačku, platební kartu nebo třeba do mobilní aplikace," popisuje primátorka Prahy Adriana Krnáčová (ANO). Ta si v minulosti vzala kontroverzní Opencard na starost a loni v březnu ji nahradila jinou kartou − Lítačkou. Opozice to komentovala slovy, že primátorka Opencard jen přejmenovala a přebarvila nazeleno.

Jak se platí za lístky

Brno má "šalinkartu"

Od ledna tohoto roku mohou cestující přes e-shop dopravního podniku zakoupit dlouhodobou předplatní jízdenku pro brněnskou MHD, například roční "šalinkartu". Revizorovi se pak mohou prokázat například platební kartou. Do budoucna bude možné platit kartou, kterou cestující při nástupu a výstupu přiloží k validátoru a ten mu spočítá nejvýhodnější jízdné a odečte částku z účtu. Tento systém již funguje v Ostravě.

Bezkontaktní Plzeň

Plzeň před časem umístila do všech prostředků veřejné dopravy terminály, u kterých si mohou cestující koupit jízdenku. Zaplatit je přitom možné bezkontaktně kartou. Cestující mohou jízdenky kupovat také pomocí Plzeňské karty, na kterou si nahrávají předplatné jízdné.

Nový systém placení v MHD, na jehož provozovatele aktuálně vypsala výběrové řízení městem vlastněná společnost Operátor ICT, zavede novinky, které dnes již fungují například v Brně, Ostravě či Plzni. Nově bude možné zaplatit kupon pomocí mobilní aplikace, aniž by pasažér musel kamkoliv chodit. Získá také možnost prokazovat se bezkontaktní platební kartou revizorovi, který podle ní pozná, o kterého cestujícího se jedná a zda má předplacené jízdné. Cestující už také nebudou muset chodit s Lítačkou či Opencard k validátorům ve vestibulech metra, ve kterých si dnes musí nahrávat předplatné jízdné zakoupené na internetu.

"Dnes slouží validátory primárně k zápisu kuponu na kartu. Tato funkcionalita již nebude se spuštěním systému potřeba, neboť k žádnému fyzickému zápisu na kartu docházet nebude. To, zda budou validátory fyzicky odmontovány, nebo budou sloužit jiným účelům, není v tuto chvíli jasné," vysvětluje mluvčí Operátora ICT Oldřich Buchetka.

Platit za jízdné pomocí karty či mobilní aplikace by podle města mělo být možné od června příštího roku. Nyní mají společnosti čas se hlásit do výběrového řízení na zpracování systému, jehož součástí bude i e-shop, kde bude možné nakupovat jednorázové jízdenky nebo si jízdné předplatit.

Město plánuje investovat přímo do vytvoření systému 45 milionů korun. Jeho správa pak spolkne ročně 30 až 40 milionů korun, záleží na výsledcích výběrového řízení.

Kolik Praha zaplatí

45 milionů

korun plánuje Praha zaplatit za vytvoření nového systému.

Podle magistrátu se však dá počítat i s úsporami. Město očekává, že ušetří každý rok 50 milionů korun, a to například díky snížení počtu cestujících, kteří využívají SMS jízdenky. Z těch platí pražský dopravce provizi poskytovateli služby.

Cestující budou mít s nástupem nového systému i nadále možnost používat SMS jízdenky, klasické papírové kupony, Lítačku či Opencard, pokud jim stále platí.