Nechci slevu zadarmo, zní jedna z nejslavnějších hlášek z povídky Exkurze do zoo od Šimka a Grossmanna. Oba autoři měli velmi dobře nastudovanou českou povahu. Protože o ekonomickém chování české populace se dá říci jediné: žádnou slevu nechce. Respektive je ochotná akceptovat ceny, které jsou dle reklamy "naprosto neopakovatelné". Ona neopakovatelnost se ale vyznačuje převážně tím, že jsou absolutně nejvyšší v rámci Evropské unie. Také platí, že tento stav není nijak výjimečný a neomezuje se výhradně na jeden obor podnikání.

Jako první samozřejmě člověka napadnou ceny za volání a data. Noviny už dlouho zveřejňovaly srovnání, za kolik se volá v jaké zemi, ze kterého vyplývalo, že je Česko absolutně nejdražší. Tuzemským operátorům ovšem mnoho let stačilo vysvětlení, že jde o jiný trh (zřejmě o trh lidí, kteří si nechají líbit úplně všechno) a že české ceny jsou ty jediné správné. Dokázali dokonce i to, o čem se jejich mateřským podnikům na Západě mohlo jenom zdát. V boji za drahotu získali dokonce i ministra průmyslu a obchodu. To, že nakonec musel odstoupit, není výsledkem tlaku českého spotřebitele.